"פעילת האקלים" השוודית גרטה טונברג שוב תוקפת בחריפות את ישראל. לאחר שבמהלך המלחמה הצהירה כי היא "עומדת לצד עזה", והשתתפה במחאות פרו-פלסטיניות, היום (שלישי) כתבה טור דעה לעיתון הבריטי "הגרדיאן" תחת הכותרת: "לא נפסיק לדבר על הסבל בעזה - אין צדק אקלימי בלי זכויות אדם".

גרטה פתחה את טור הדעה שלה בנתון שפורסם על ידי משרד הבריאות הפלסטיני בעזה, הנשלט על ידי חמאס, וכתבה: "יותר מ-15 אלף בני אדם, מתוכם 6,000 ילדים, נהרגו עד כה במלחמה. זה מספר האנשים שישראל הרגה ברצועת עזה תוך מספר שבועות". לטענתה, "המספרים האלו עדיין עולים, כשישראל מפציצה יעדים אזרחיים כמו בתי חולים, בתי ספר, מקלטים ומחנות פליטים. ישראל הטילה מצור ומונעת מזון, תרופות, מים ודלק מ-2.3 מיליון פלסטינים הלכודים ברצועת עזה הכבושה".

"עשרות מומחים מהאו"ם תיארו את המצב בעזה כ'רצח עם בהתהוות'. מאות חוקרים בינלאומיים הזהירו מפני רצח עם, כשמומחה ישראלי בולט, בשם רז סגל, כינה את המלחמה כ'ספר הלימוד לרצח עם'. אך רוב העולם בכלל מביט לכיוון השני. למרות הזוועות הללו, יש מי שבחרו למקד את הדיון הציבורי בניסיונות לעשה דה-לגיטימציה לאמירות על עזה, של צעירים בתנועה לצדק אקלימי".

גרטה טונברג (צילום: רויטרס)
גרטה טונברג (צילום: רויטרס)

"הצדק האקלימי מגיע ביסודו ממקום של אכפתיות מאנשים וזכויות האדם שלהם. זה אומר לדבר על סבל של אנשים, כשהם נאלצים לברוח מבתיהם או נהרגים ללא כל סיבה. זו אותה סיבה שתמיד קיימנו מחאות סולידריות עם קבוצות שוליים בכורדיסטן, אוקראינה ומקומות רבים אחרים. הסולידריות שלנו עם פלסטין אינו שונה מהמאבקים שלהם למען צדק נגד אימפריאליזם ודיכוי, ואנחנו מסרבים לתת למוקד הציבורי להתרחק מהסבל האנושי המחריד שהפלסטינים מתמודדים איתו כעת".

"הטבח הנורא של אזרחים ישראלים על ידי חמאס אינו יכול לתת בשום אופן לגיטימציה לפשעי המלחמה המתמשכים של ישראל. צח עם אינו הגנה עצמית וגם אינו תגובה מידתית. אי אפשר להתעלם מכך שזה בא בהקשר רחב יותר של פלסטינים שחיו תחת דיכוי חונק במשך עשרות שונים, במה שהגדיר אמנסטי אינטרנשיונל כמשטר אפרטהייד. כתנועה שוודית יש לנו אחריות לדבר על השיתוף הפעולה של הצבא השוודי עם חברות נשק ישראליות, מה שהופך את שוודיה לשותפה בכיבוש ובהרג ההמוני של ישראל".

עוד כתבה גרטה בטור הדעה בגרדיאן: "אנו רואים כעת עלייה חדה באירועים האנטישמיים והאסלאמופוביים בעולם. מנהיג המפלגה הגדולה ביותר בממשלת שוודיה מדבר על הריסת מסגדים, כשדגלי ישראל נשרפים מול בתי כנסת במאלמו וזה לא מקובל. אנו מגנים את כל צופרות האפליה. לכל מי שמדבר על המשבר הזה, יש אחריות להבחין בין חמאס, מוסלמים ופלסטינים, ובין מדינת ישראל, העם היהודי והישראלים".