בעקבות המעקב ההדוק של ארה"ב בנוגע למלחמה בין ישראל לכוחות חמאס והתערבותו של נשיא המעצמה, ג'ו ביידן, בהתנהלות הפעילות של צה"ל בעזה, גורמים בכירים בממשל האמריקאי צופים כי הפעילות הקרקעית האינטנסיבית בעזה תסתיים עד חודש ינואר. כך מסרו היום (רביעי) הגורמים ל-CNN. על פי הגורמים, שלב הלחימה האינטנסיבי צפוי להסתיים בעקבות אזהרות שהעביר ביידן לישראל.

דיווח: צה"ל מכתר בית חולים נוסף ברצועה | עדכונים שוטפים
האזהרה לאירופה: "רשת של שליחי חמאס פעילה ברחבי היבשת" 

על פי הגורמים, התמרון הקרקעי יגיע לקצה הדרומי של הרצועה ויימשך מספר שבועות, ואחריו ישראל תעבו לאסטרטגיה בעצימות נמוכה יותר, אשר מתמקדת במדויק במחבלי חמאס ומנהיגים ספציפיים.

"ככל שהמלחמה נמשכת, ואיתה תמרון כוחות צה"ל ברצועה, הבית הלבן ממשיך להיות מודאג מאופן התנהלותה של ישראל", אמר גורם בכיר בממשל ביידן. "ארצות הברית הזהירה את ישראל באופן נוקב וישיר בשיחות סגורות, שצה"ל אינו יכול לשחזר את הטקטיקות ההרסניות שהשתמש בהן בצפון וחייב לעשות יותר כדי להגביל אזרחים הרוגים". על פי הגורמים, ארצות הברית מסרה לישראל שככל שהדעה הגלובלית הפכה יותר ויותר נגד המערכה הקרקעית, שגבתה את חייהם של אלפי אזרחים, כך מתקצר הזמן שבו ישראל יכולה להמשיך במבצע במתכונתו הנוכחית ועדיין לשמור על תמיכה בינלאומית משמעותית.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חרבות ברזל: לוחמי צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
חרבות ברזל: לוחמי צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין נזף בישראל שהיא יכולה "לנצח בלוחמה אורבנית רק על ידי הגנה על אזרחים". בנאום בפורום ההגנה הלאומי בסוף השבוע, אוסטין אמר שהתמיכה האמריקאית בישראל "אינה ניתנת למשא ומתן", אבל אמר שישראל מסתכנת בהחלפת "ניצחון טקטי בתבוסה אסטרטגית" אם לא תעשה יותר כדי למנוע מוות של אזרחים.

על פי משרד הבריאות של עזה, הנשלט על ידי חמאס, כמעט 16 אלף פלסטינים נהרגו מאז פרוץ המלחמה. אף על פי שגורמים בכירים בממשל ביידן קראו בפומבי לישראל לעשות יותר כדי למזער הרוגים אזרחיים, הם נזהרו שלא לגנות ישירות אף אחת מטקטיקות ישראל, כאשר הם מאמינים שזה יעיל יותר לייעץ לישראל בסתר מאשר לבייש אותה בפומבי.

גורם בכיר בממשל ביידן אמר ל-CNN שהם לא הרגישו בנוח להשתמש במילה "קשובה" כדי לתאר את תגובת ישראל עד כה לעצות הצבאיות של הממשל - בניגוד להצהרות פומביות מצד חברים בכירים ביותר בממשל.

תיעוד: צה"ל חיסל חוליית מחבלים מארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

"הן בפומבי והן בצנעה, גורמים ישראלים עומדים על כך שחלק ממטרתם היא להחליש את חמאס עד כדי כך שהקבוצה לעולם לא תוכל לחזור על ההתקפה שביצעה נגד ישראל ב-7 באוקטובר", אמר גורם אמריקני בכיר לCNN. "מטרה זו בלתי סבירה שתושג עד סוף השנה, וצפוי שישראל תמשיך לנסות ולהשיגה בשלב הבא של העימות שגורמים אמריקנים רואים כמערכה ארוכת טווח".

גורם ישראלי הסכים שמעבר צפוי להתרחש בשבועות הקרובים, ואמר: "אנחנו במבצע בעצימות גבוהה בשבועות הקרובים, ואז כנראה נעבור למצב נמוך עצימות". CNN פנתה למועצה לביטחון לאומי ולממשלה בישראל לקבלת תגובה.

"גורמים אמריקאים מקווים שישראל תעבור לאסטרטגיה ממוקדת יותר עד ינואר, שתדמה לאופן שבו ארצות הברית עברה מלחימה בעצימות גבוהה בעיראק ואפגניסטן למערכה ממוקדת יותר נגד מנהיגי טרור", אמרו גורמים בכירים בממשל ל-CNN. כמו כן, גורמים בכירים בממשל נזהרו שלא לבקר בפומבי את ישראל והם מתעקשים יותר ויותר שאסטרטגיית הייעוץ שלהם לישראל לתקוף את עזה בצורה מדויקת ומלאכותית יותר תניב תוצאות.

חרבות ברזל: לוחמי צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
חרבות ברזל: לוחמי צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

 היועץ לביטחון לאומי בארה"ב, ג'ייק סאליבן, אמר לכתבים ביום שני האחרון כי ישראל "למעשה נקטה בצעד יוצא דופן עבור צבא מודרני והתריעה במדויק על האזור שבו הם מתכננים תמרונים קרקעיים, והם ביקשו מתושבי האזור הזה לצאת".

גורמים טענו גם שהפלישה הראשונית של צה"ל לצפון עזה הייתה רחבה הרבה יותר בהיקפה אילולא אזהרות ארצות הברית. על פי הגורמים, התוכנית המקורית של ישראל לאחר מתקפת הטרור של חמאס כללה מבצע קרקעי, אווירי וימי מיידי בהיקף גדול הכולל מאות אלפי חיילים ישראלים ורצון "לשטח" את כל רצועת עזה.

"אני מאמינה שהם הקשיבו", אמרה סגנית הנשיא קמלה האריס לכתבים ביום ראשון, כשנשאלה האם ישראל מקשיבה לארצות הברית. יומיים קודם לכן, דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר לכתבים: "אנו מאמינים שהגישה שאימצנו עד כה הניבה תוצאות יעילות".