חמאס השקיע למעלה משנה בתכנון המתקפה של ה-7 באוקטובר על ישראל, תוך שימוש בחומרים שהיו פתוחים לכלל הציבור ואיסוף מודיעיני נרחב, כך סיפרו קציני מודיעין ישראלים לקבוצה קטנה של עיתונאים השבוע, לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט".

דיווח אמריקאי: צה"ל ידע שנה מראש על תכנון המתקפה של ה-7 באוקטובר
הכוחות הועברו לחווארה? "מחדל על מחדל, צה"ל התייחס לעזה כזירה מתה"
לאחר מחדל התצפיתניות, נחשף משהו הרבה יותר גרוע על המודיעין של ישראל

מורכבות המתקפה, והראיות הגוברות לתכנון אסטרטגי ארוך טווח מצד חמאס, מאירות באור חדש את היקף מערך המודיעין של ארגון הטרור.

יחידת מודיעין לשעבר בצה"ל שתפקידה היה לאסוף מסמכים וחומרים טכניים הרלוונטיים למלחמה, פורקה לפני חמש שנים. "ישראל, למעשה, החליטה שהיא סיימה עם מלחמות," אמר אדם המעורה בנושא שביקש להישאר אנונימי. היחידה הוקמה מחדש לאחר ה-7 באוקטובר - היום העקוב מדם ביותר בתולדות המדינה, כאשר נרצחו 1,200 איש בשבת השחורה.

רבים מ-3,000 המחבלים שפרצו את גדר המערכת של ישראל שעלותה מיליארד דולר עם עלות השחר ב-7 באוקטובר, נשאו תכניות קרב עם הוראות מפורטות, כך סיפרו קציני המודיעין. חלקן כללו תכניות לפגוע בבסיסים צבאיים עד פאתי העיר רחובות בצפון ובאר שבע ממזרח, וכן שני אתרים - שכונו "נקודות 103 ו-106" - עמוק בים התיכון. ישראל הגדילה בשנים האחרונות את הפקת הגז הטבעי בים, אם כי לא ברור האם מתקני האנרגיה היו ממטרות המתקפה. "איננו יודעים מה הם רצו לעשות שם," אמר קצין צה"ל במטה יחידת המודיעין שהוקדם מחדש. 

המחבלים נכנסו לישראל כאמור כשברשותם תכניות קרב מפורטות שכללו מפות של המבנים הפנימיים של בסיסים צבאיים וערים אזרחיות, רשימות נרחבות של כלי נשק וציוד בהם השתמשה כל יחידה, ורשימת משימות להריגה ולכידה של גברים, נשים וילדים. בנוסף, הרוצחים הונחו להרוג בני ערובה במידה ואלו יגרמו לבעיות מיותרות. מסמך אחד כלל רשימה של ביטויים מתורגמים מערבית לעברית: "תוריד את המכנסיים שלך", "נהרוג את בני הערובה", "איך מפעילים את הנשק?" עלון נוסף כלל ציטוט: "האויב שלכם הוא מחלה ללא מרפא זולת חיתוך כבדיהם ולבבותיהם".

רבים מהניירות והמחברות נכתבו בכתב יד והכילו מילים בקוד, מה שהקשה על המאמץ להעבירם לדיגיטל ולארגנם. חלקם הועלו למחשבים שנאספו מאזורי הקרבות בדרום המדינה; אחרים התגלו בהמשך במהלך התמרון הקרקעי של ישראל בעזה.

תוכניות הקרב מאשרות את מה שחיילים בודדים ביחידות נפרדות בצה"ל הזהירו מפניו מזה חודשים, במקרים מסוימים מעל למעלה שנה – שמחבלי חמאס לא 'סתם' ערכו תרגילים מעבר לגבול, אלא התכוננו בפועל למבצע הצבאי הגדול ביותר שלהם אי פעם.

על פי הדיווח, גורמים בחמאס העבירו לישראל מידע מודיעיני על ארגון הג'יהאד האיסלאמי כדי להטעות את ישראל ולייצר מצג שווא לפיו הוא לא מעוניין בעימות. 

גורם צבאי שנשאר בעילום שם אמר ל"וושינגטון פוסט" כי חמאס פעל במשך שנים כדי לייצר תחושת ביטחון בקרב ישראל ולעודד חוסר פעולה מצד צה"ל. הגורם הסביר כי ארגון הטרור יצר רושם כי הוא מעוניין בשיקום הכלכלה ולכן הגיב בשקט להגדלת מכסות הפועלים שהותרו להיכנס לישראל.

כזכור, במהלך סוף השבוע דווח כי תכנית המתקפה של ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר הגיעה לידי הצבא יותר משנה לפני שזו קרתה, כך עולה מתחקיר שביצע הניו יורק טיימס האמריקאי. אולם, גורמי ביטחון ומודיעין ישראלים דחו את התוכנית והתייחסו אליה כ'שאיפות בלבד', בטענה שיהיה קשה מדי לחמאס לבצע אותה, כך לפי הפרסום. המסמך, שקיבל את השם "חומת יריחו" ומשתרע על פני 40 עמודים, פירט נקודה אחר נקודה בצורה מדויקת את תכנון הפלישה ההרסנית.