מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה הערב (שישי) על פי דרישת מזכ"ל הארגון, אנטוניו גוטרש, ודנה במלחמה ברצועת עזה. הדיון הסתיים, וההצבעה על ההחלטה להפסקת אש הומניטרית נפלה לאחר שארה"ב הטילה וטו על ההצעה. 97 מדינות באו"ם קראו להפסקת אש מיידית.

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן פרסם בתגובה: "מועצת הבטחון הצביעה כעת על הצעת ההחלטה של איחוד האמירויות שקוראת להפסקת אש מיידית בעזה שלמעשה תאפשר לחמאס להמשיך את שלטון הטרור בעזה ואינה כוללת שום גינוי לחמאס. רוב חברות מועצת הבטחון תמכו בהצעה המעוותת. ארצות הברית הטילה וטו על ההחלטה וסיכלה אותה. אני מודה לארצות הברית ולנשיא ביידן על העמידה האיתנה לצידנו. מעט מן האור דחה הרבה מן החושך. מזעזע, שבשעה שחמאס יורה טילים על גוש דן ממרכזי אוכלוסיה בדרום עזה, האו״ם עסוק בדיון מנותק על החלטה מעוותת המופנית לצד הלא נכון ואפילו לא מגנה את חמאס. הפסקת אש תתכן, רק עם השבת כל החטופים והשמדת החמאס".

בדיון עצמו תקף גוטרש: "הברוטאליות של מעשי חמאס לא יכולה להצדיק עונש קולקטיבי על הפלסטינים". עוד הוסיף כי לא קיימת הגנה יעילה לאזרחי עזה, כך לדבריו, ושום מקום ברצועה איננו בטוח עבורם. הוא ציין שירי הרקטות המאסיבי של חמאס לעבר שטח ישראל והשימוש של ארגון הטרור באזרחים כמגן אנושי אינו פוטר את ישראל מ"הפרותיה שלה". 

גוטרש: "קיים סיכוי גבוה לכך שהקריסה של מערכת הסיוע בעזה תוביל להשלכות הרסניות, בהן מעבר המוני של אוכלוסייה למצרים. כתוצאה מכך, ההשלכות על המצב הביטחוני באזור יהיו הרסניות. רואים כבר זליגה לגדה ולבנון, ויש סיכוי גבוה לפגיעה בביטחון העולמי".

"קריאה להפסקת אש היא מסר ברור שסולחים לחמאס על ההתקפות המכוונות שלהם וזה מתן אור ירוק מהקהילה הבינלאומית. ללא לחץ צבאי על חמאס, אף דיפלומטיה לא תבטיח שחרור בני הערובה. זה מה שהמועצה רוצה, שהחמאס ימשיך בטרור לנצח?" -  שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן התריע בנאום שנשא בדיון במועצת הביטחון על המלחמה בעזה כי החלטה להפסקת אש תיתן לחמאס רשות ואישור של הקהילה הבינלאומית לטרור הרצחני, הברברי שהארגון מפעיל.

השגריר ארדן תקף בנאומו את החלטת מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש להפעיל את סעיף 99 המסמיך את מועצת הביטחון לדרוש הפסקת אש בסכסוך מזויין. זאת הפעם הראשונה מאז התחיל את כהונתו בראשות האו"ם ב-2017 שהמזכ"ל קורא ודורש להפעיל את הסעיף. השגריר ארדן הזכיר לחברות המועצה את המלחמה הנמשכת באוקראינה מזה שנתיים, "שם האו"ם לא הפעיל את סעיף 99". ארדן הוסיף, "גם אותו דבר ניתן לומר על האלפים שנהרגו בתימן וכיצד המשטר הרצחני של אסד המשיך לטבוח באנשיו תוך שימוש בנשק כימי. בכל אחד מהקונפליקטים כשמיליונים נעקרו מבתיהם, אפילו לא הופעל פעם אחת סעיף 99 של אמנת האו"ם. האם המלחמה באוקראינה היא לא איום לשלום ולביטחון העולמי?".    

גוטרש, שהדיון התקיים כאמור ביוזמתו, נשא נאום ארוך שבו פירט את התוצאות הקשות שמלחמת צה"ל בעזה גרמו וגורמות לאוכלוסייה האזרחית.

בסוף נאומו, הזכיר המזכ"ל והתייחס לסיבות שגרמו לפרוץ המלחמה. "אני מגנה את ההתקפות ומזועזע מהדיווחים על אלימות מינית.. אין בצדקה להריגת 1,200 איש כולל 33 ילדים.. 130 חטופים עדיין בשבי ואני קורא לשחרורם המיידי". לדברי המזכ"ל, "הברוטליות של החמאס לא יכולה להצדיק את הענישה הקולקטיבית של הפלסטינית".

שגריר ארה"ב למועצת הביטחון, רוברט ווד, אמר בדיון שוושינגטון איננה תומכת בקריאה להפסקת אש מיידית. הבכיר האמריקאי הזכיר שהדיפלומטיה האמריקאית הביאה לכניסה ראשונה של סיוע הומניטרי לעזה ולשחרור חטופים. "כישלון המועצה לגנות את מתקפת הטרור, בהם התקיפות המיניות ומעשי הרשע האחרים היא כישלון.. גם היום חמאס ממשיך להוות איום על ישראל ואחראי על עזה". 

שגריר רוסיה תקף בנאומו את ישראל ש"מבצעת פשעים נגד האנושות בעזה". אף אחד מנציגי הארצות החברות במועצת הביטחון לא הזכיר לבכיר הרוסי, שנשיא רוסיה פוטין הוקע רשמית על ידי בית הדין הבינלאומי בהאג כפושע מלחמה.