הסוף לפעולות החות'ים בים האדום? בצל התגברות פעולות הטרור של הארגון השיעי-זיידי, מזכיר המדינה האמריקני, לויד אוסטין, יכריז בשבוע הבא על המבצע "שומר השגשוג" (Prosperity Guardian), כך דווח הערב (שבת) בארצות הברית.

על פי הדיווח, המבצע יהיה בשיתוף פעולה בין-לאומי להגנת נתיב השייט העמוס בים האדום, לאחר שהחות'ים תקפו בשבועות האחרונים מספר ספינות סחר ששטו מול חופי תימן. בתוך כך, שר הביטחון, יואב גלנט, התייחס הערב במסיבת עיתונאים שערך בקריה יחד עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר בני גנץ, לאיום החות'ים אמר כי "אנחנו מוכנים לפעול, יודעים מה לעשות ונמצא את העיתוי, אם נגיע למצב שאנחנו הפתרון האחרון, נדע מה לעשות".

שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

לאחר הפרסום הראשון ב"מעריב" כי חברת "טראקנט" התחילה להפעיל, באמצעות החמ"ל הלוגיסטי למשק - "חרבות ברזל", גשר יבשתי בין נמלי דובאי וחיפה, שנותן מענה ופתרון למתקפות החות'ים בים האדום, היום (שבת) דווח בוואלה! כי הפיילוט, לקו ההובלה דרך סעודיה וירדן הוכתר בשבועות האחרונים בהצלחה. עשר משאיות ראשונות השלימו את המסלול הארוך מנמלי המפרץ הפרסי לישראל. זאת, לאחר שגם חברת חברת הספנות הצרפתית CMA CGM הודיעה על השעיית משלוחי המכולות דרך הים האדום.

ספינת ''גלקסי לידר'' עליה השתלטו החות'ים בים האדום (צילום: Houthi Military Media/Handout via REUTERS)
ספינת ''גלקסי לידר'' עליה השתלטו החות'ים בים האדום (צילום: Houthi Military Media/Handout via REUTERS)

הגשר היבשתי, שקיבל את אישור משרד הביטחון וממשלת ישראל, צפוי לספק אלטרנטיבה מהירה יותר מהמעבר דרך תעלת סואץ, ומהירה עוד יותר למסלול המתארך של ייבוא סחורות באוניות שנאלצות לבצע עיקוף דרך כף התקווה הטובה ולאריך את המסלול בכשלושה שבועות בממוצע כדי להתרחק מהאיום החות'י.

המסע היבשתי מדובאי, במרחק של 2,550 ק"מ, נמשך ארבעה ימים, ומבחריין, במרחק של 1,700 ק"מ, יומיים ושבע שעות. המחיר עומד על כ-1.2 דולר לק"מ, מעט יקר יותר מהובלה ימית בימים רגילים, אך זול כעת.

בנוסף המשלוח היבשתי מהיר הרבה יותר, כאשר החיסכון בזמן קריטי כאשר מדובר בייבוא וייצוא של סחורה עם משך חיים קצר כמו מוצרי מזון טריים, או חומרי גלם ומוצרים שהגעתם דחופה ללקוחות. כמו כן, מזכיר ההגנה האמריקני בדרך לישראל וטען: ״נחזק את ביטחון האזור״.