נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הזהיר היום (ראשון) כי ישנן "בעיות" עם המדינה השכנה, פינלנד, לאחר שהצטרפה לארגון האמנה הצפון-אטלנטית (NATO) מוקדם יותר השנה. הצטרפותה של פינלנד לנאט"ו סימנה שינוי משמעותי בנוף הביטחוני בצפון אירופה, והוסיפה כ-1,300 קילומטרים (830 מייל) לגבול רוסיה עם המדינות בברית. הצטרפותה של פינלנד לברית הייתה כמכה לנשיא פוטין, שהזהיר מפני התרחבות נאט"ו באירופה.

"הם (מדינות המערב) לקחו את פינלנד וגררו אותה לנאט"ו! למה, היו לנו מחלוקות עם פינלנד? כל המחלוקות, כולל אלה בעלות אופי טריטוריאלי באמצע המאה ה-20, כולן נפתרו מזמן", אמר פוטין בראיון של השידור הממלכתי הרוסי Russia 1. "לא היו בעיות, אבל עכשיו יהיו, כי עכשיו ניצור שם את המחוז הצבאי של לנינגרד ובהחלט נרכז שם יחידות צבאיות", הוסיף הנשיא הזועם. 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Pool via REUTERS)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Pool via REUTERS)

בנוסף, פוטין דחה כ"שטויות גמורות" את הערותיו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שבתחילת החודש הזהיר כי נשיא רוסיה "ימשיך לפלוש" אם "ייקח את אוקראינה", מה שרמז כי רוסיה תוכל בסופו של דבר לתקוף מדינה בעלת ברית של נאט"ו ולמשוך את כוחות ארה"ב לסכסוך.

המנהיג הרוסי אמר לתקשורת במדינתו: "אין סיבה, אין אינטרס, אין אינטרס גיאופוליטי, לא כלכלי, לא פוליטי, ולא צבאי, להילחם עם מדינות נאט"ו", והוסיף כי למוסקבה אין תביעות טריטוריאליות במדינות נאט"ו. "אין רצון לקלקל את היחסים איתן (מדינות נאט"ו), אנחנו מעוניינים לפתח יחסים", הוסיף פוטין.

מתקפת הטילים המאסיבית על מוסקבה | מלחמת רוסיה אוקראינה (צילום :רויטרס)

פינלנד הפכה לחברה ה-31 בנאט"ו כשהצטרפה באפריל, והכפילה את הגבול הישיר של הברית הביטחונית עם רוסיה. עוד לפני שפוטין פתח בפלישה לאוקראינה, הוא דרש כי נאט"ו תגביל את הרחבתה. עם זאת, המלחמה היא ש"שינתה את הסביבה הביטחונית של פינלנד", והניעה את רצונה של האומה הנורדית להצטרף לברית, הסביר אמר נשיא פינלנד סאולי נייניסטו במאי 2022, כשהכריז שארצו תבקש להצטרף.

נשיא פינלנד, סאולי ניניסטה, חותם על מסמכי ההצטרפות לנאט''ו (צילום: Markku Ulander/ Lehtikuva/via REUTERS)
נשיא פינלנד, סאולי ניניסטה, חותם על מסמכי ההצטרפות לנאט''ו (צילום: Markku Ulander/ Lehtikuva/via REUTERS)

בתוך כמה חודשים מהגשת בקשה, ממשלת פינלנד הודיעה כי היא תוציא כ-143 מיליון דולר על בניית גדרות מחסום לאורך הגבול המזרחי של פינלנד 830 מייל עם רוסיה, שבעבר היו לו מעט הגנות אבטחה.

פינלנד שוב סגרה השבוע את כל הגבול שלה עם רוסיה, בגלל טענות שמאות אנשים ניסו לעבור ללא ויזה. בחודש שעבר הוכרז על סגירה נוספת, כשראש ממשלת פינלנד, פטרי אורפו, האשים את רוסיה בכך שהיא "מאפשרת עזרה לאנשים להגיע אל גבול פינלנד בתנאי חורף קשים. פינלנד נחושה לשים קץ לתופעה הזו".