ראש ממשלת איטליה, ג'ורג'יה מלוני, לא פעם נשאה הצהרות נועזות. עם זאת, הצהרתה האחרונה עוררה סערה ברחבי אירופה, כשקראה כי לתרבות האסלאם "אין מקום" ביבשת. "אני מאמינה שקיימת בעיה של התאמה בין תרבות האסלאם לבין הערכים והזכויות של הציוויליזציה שלנו", היא טענה.

עוד הוסיפה ראש ממשלת איטליה כי "מרכזי התרבות האסלאם באיטליה ממומנים על ידי ערב הסעודית. באירופה מתקיים תהליך איסלאמיזציה מאוד מרוחק מערכי הציוויליזציה שלנו", היא קראה.

הערותיה של מלוני הגיעו לאחר פסטיבל פוליטי שאורגן על ידי מפלגתה ברומא, בו השתתף גם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק. גם סונאק הזהיר מהמצב הקיים, ואמר כי יקדם רפורמות גלובליות במערכת המקלט תוך שהוא מזהיר כי האיום של מספר גדל והולך של פליטים עלול 'להציף' חלקים של אירופה. לדבריו, "מספר אויבים הסיעו אנשים לחופינו כדי לנסות ולערער אותנו שלנו".

"אם לא נטפל בבעיה הזו, המספרים רק יגדלו. הם יכריעו את המדינות שלנו ואת היכולת שלנו לעזור לאלה שבאמת זקוקים לעזרתנו הכי הרבה", קרא ראש ממשלת בריטניה, וטען: "אם זה מחייב אותנו לעדכן את החוקים שלנו ולהוביל שיחה בינלאומית לתיקון המסגרות שלאחר המלחמה סביב מקלט, אז עלינו לעשות זאת".