במאמר שפורסם הלילה (בין שני לשלישי) ב"ניו יורק טיימס", דיווחו גורמים אמריקאים כי ישראל אמנם מובילה את הלחימה מול מחבלי החמאס ברצועת עזה, אך ארצות הברית היא זו שמכוונת את מהלכיה. על פי הגורמים, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן רוצה שישראל תעבור לטקטיקה מדויקת יותר ולחימה בעצימות נמוכה כבר בחודש ינואר, אך האם ישראל תיענה לדרישה?

עשויים להתגמש: החדשות הטובות והפחות טובות מביקור אוסטין
מידע שיכול להפליל את ישראל: הקלף שארה"ב מחזיקה עלינו נחשף

על פי הדיווח, ארה"ב אמנם תומכת בדברי גלנט, שטען כי ככל שהצבא הישראלי משיג את מטרותיו באזורים שונים של עזה, ייתכן שישראל תאפשר לעזתים להתחיל לחזור לבתיהם, אך הגורמים ציינו כי "המשך המלחמה עדיין יהיה קשה מאוד", ועל פי ממשל ביידן - ישראל חייבת לשנות את דרך לחימתה.

בשבוע שעבר אמר ביידן כי ישראל מאבדת תמיכה בינלאומית בגלל "הפצצתה חסרת הבחנה" על עזה, וטען כי על ישראל להגן על תושבי עזה. אתמול, שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, ביקש להוריד את עצימות הלחימה ברצועה. בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובכירים ישראלים אחרים, אוסטין דן בפירוט כיצד הכוחות הישראליים יעברו לשלב הבא של המלחמה, וציין את השינוי שלדעת פקידים אמריקאים יוריד את הסיכון לאזרחים ברצועה.

השמדת פסל חמאס בכיכר בסג'עייה (צילום :דובר צה"ל)

במסיבת עיתונאים לאחר הפגישות הארוכות, כינה אוסטין את תמיכת ארה"ב בישראל "בלתי מעורערת", ואישר את המטרה להרוס את יכולתו של חמאס. עם זאת, הוא חזר על מסר שהעלה מספר פעמים בימים האחרונים, לפיו ישראל תישאר פחות בטוחה אם פעולות הלחימה שלה יהפכו יותר פלסטינים לתומכי חמאס. "לישראל יש את כל הזכות להגן על עצמה", אמר השר האמריקאי כשעמד לצד גלנט. "כפי שאמרתי, הגנה על האזרחים הפלסטינים בעזה היא גם חובה מוסרית וגם ציווי אסטרטגי".

כששר ההגנה האמריקאי נשאל על ציר הזמן של לחימת ישראל בעזה, אוסטין הבהיר: "אלו החלטות של ישראל, ואני לא כאן כדי להכתיב לוחות זמנים או תנאים". עם זאת, על פי הגורמים, ארה"ב היא זו שמכוונת את ישראל בלחימה ומצפה שישראל תפעל כהמלצתה.