למרות ההרס הרב ברצועת עזה בעקבות המלחמה, רוב הפלסטינים תומכים ומצדיקים את החלטת ארגון הטרור חמאס לטבוח ביישובי העוטף בישראל. - כך עולה מסקר שהגיע לידי CNN, שערך הסוקר הפלסטיני הוותיק, ח'ליל שקאקי.

קרובים לראש הנחש? ראש השב"כ לשעבר: "ישראל סוגרת על סינוואר, הוא בלחץ"
יתקוממו נגד חמאס? העזתים זועמים: "מתים אנשים כל דקה"

חברת המחקר של שקאקי, "המרכז הפלסטיני למדיניות וסקרים", ערכה סקר מקיף שמצא שיעורי תמיכה גבוהים מאוד בחמאס ובפעולותיו דווקא על רקע המלחמה וההרס בעזה. לפי הסקר, כמעט שלושה רבעים (72%) מכלל המשיבים בשטחי הרשות ביהודה ושומרון וכן ברצועת עזה מאמינים שההחלטה של חמאס לתקוף את ישראל הייתה "נכונה". פחות מרבע (22%) אמרו שהיא הייתה "לא נכונה".

שקאקי טוען כי שיעורי התמיכה הגבוהים לא מבטאים גם תמיכה בזוועות שביצעו מחבלי חמאס. "אף אחד לא צריך לראות זאת כתמיכה בביצוע מעשי זוועה", טען. "הפלסטינים מאמינים שדיפלומטיה ומשא ומתן אינם אופציה זמינה עבורם ושרק אלימות ומאבק מזוין הם האמצעים לסיים את המצור והסגר על עזה, ובאופן כללי לסיים את הכיבוש הישראלי", הסביר.

ההרס בעיר עזה ממעוף הציפור (צילום :רשתות ערביות)

לדבריו, 80% מהמשיבים אמרו ש"הריגת נשים וילדים בבתיהם היא פשע מלחמה", אולם 85% הודו שלא צפו בסרטונים של הזוועות שהוצגו בתקשורת הבינלאומית ורק 10% מהנסקרים אמרו שהם מאמינים שמחבלי חמאס בכלל ביצעו אותן. "הכחשה היא כלי שימושי בימים של לחץ וכאב", אמר שקאקי.

את התמיכה הגורפת בחמאס בקרב כלל הציבור הפלסטיני משייך שקאקי לחוסר האמון באפשרות של חידוש המשא ומתן המדיני ובמנגנון הרשות של אבו מאזן. "אנשים מאמינים שהדרך היחידה לגרום לישראל לסיים את הכיבוש היא לגרום לה כאב, והם רואים בחמאס כמלגה שמסוגלת לספק את האלימות הזו באופן הכי יעיל. אם יהיה משא ומתן בקרוב, התמיכה בחמאס כנראה תרד מתחת לרמה שהייתה לפני המלחמה".