סעודיה מעורבת מאחורי הקלעים בניסיון להגיע לפשרה שתסיים את המלחמה בעזה, וחלק מההצעות שהיא מעלה הן יצירתיות ולא שגרתיות. כך עולה מדיווח ב"לה מונד".

"מבוכה מודיעינית": איך הצליח מוחמד דף לעבוד על ישראל?

על פי העיתון הצרפתי, הסעודים פעילים מאחורי הקלעים במגעים הדיפלומטיים והקימו מה שהם מגדירים "צוותי חשיבה" בניסיון להציע לצדדים פתרונות יצירתיים למשבר. מסמך חסוי שהגיע לידי כתב ה"לה מונד" ונוסח שאחד מצוותי החשיבה האלה מתווה תוכנית חדשה לסיום המלחמה. המרכיב המרכזי בתוכנית הוא שמנגנון סיום המלחמה צריך לכלול הגלייה של ראשי הזרוע הצבאית של חמאס שנמצאים כעת ברצועת עזה לחו"ל, ובאופן ספציפי כנראה לאלג'יריה. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

על פי המקורות ששוחחו עם העיתון, כותב המסמך הסעודי עבד אל-עזיז אל-סאגר כיוון בדבריו בעיקר לדמויות מוכרות כיחיא סינוואר ומוחמד דף, שהוגדרו "המנהיגים הצבאיים והביטחוניים של חמאס". הצעת התוכנית הסעודית הוגשה לאן גרילו, מנהלת מחלקת צפון אפריקה והמזרח התיכון במשרד החוץ הצרפתי.

לטענת העיתון, אלג'יריה מצוינת כיעד אפשרי לגלות עבור מנהיגי חמאס בגלל קשריה הטובים עם קטאר ואיראן, שהוגדרו בסעודיה כתומכות העיקריות  בארגון הטרור, וכן בשל מה שהוגדר כ"יכולתה הביטחונית" שתאפשר לה "לשלוט בפעילות של המנהיגים האלה". 

הרעיון מזכיר את הפינוי ההמוני לו הסכימה ישראל במהלך מלחמת לבנון הראשונה ב-1982, אז גלו יאסר ערפאת ומנהיגי אש"ף מביירות הנצורה על ידי צה"ל. אז הגיעו המפונים באמצעות אוניה שלוותה בידי הצי הצרפתי לאתונה, ומשם עברו לתוניסיה. 

סעודיה ממלאת במשבר תפקיד ייחודי, בין השאר על רקע הדיווחים ערב המלחמה על אפשרות של פריצת דרך במגעים לנורמליזציה עם ישראל. רשמית, ריאד עומדת בראש הוועדה הערבית-אסלאמית שהוקמה אחרי פרוץ המלחמה ומנהלת משלוחים של סיוע הומינטארי לעזה.