אירוע ירי התרחש אתמול בערב (חמישי) בפקולטה לפילוסופיה של אוניברסיטת קארל במרכז העיר פראג, שממוקמת בסמוך לבית הכנסת "פינקס" שבאזור. היורה, דיוויד קוז׳ק, בן 24, נוטרל. המשטרה המקומית אישרה כי ישנם פצועים והרוגים, והתקשורת המקומית דיווחה כי ישנם עשרות פצועים. כוחות משטרה גדולים חסמו את האזור. הנסיבות עדיין אינן ברורות והרקע לאירוע עדיין בבדיקה. במשרד החוץ מעדכנים כי כרגע לא ידוע על נפגעים ישראלים באירוע בצ'כיה.

הרב מאניס באראש, רב חב"ד בפראג, אמר ב"קול ברמה": "המפגע הוא תלמיד האוניברסיטה ונראה שהפיגוע לא קשור למה שקורה בארץ או לאנטישמיות נגד יהודים. צ'כיה מדינה ידידותית ושקט פה בלי הפגנות גדולות כמו שאר אירופה. הצ'כים תומכים גדולים של ישראל".

אירוע הירי בפראג: תיעוד של סטודנטים באוניברסיטה מתחבאים (צילום: שימוש לפי סעיף 27 א')
אירוע הירי בפראג: תיעוד של סטודנטים באוניברסיטה מתחבאים (צילום: שימוש לפי סעיף 27 א')

שר הפנים של צ'כיה אמר כי מניין ההרוגים באירוע הירי אתמול (חמישי) באוניברסיטת קרל הוא 14 כולל היורה. הוא הוסיף כי כולם מקומיים, ללא סטודנטים זרים.

משטרת צ'כיה הודיעה כי ישנם לפחות 15 הרוגים כולל היורה, דיוויד קוז׳ק, ולפחות 24 פצועים. שירותי ההצלה המקומיים דיווחו בחשבון ה-X שלהם כי ישנם תשעה פצועים קשה, עד שישה באורח בינוני, ועשרה פצועים במצב קל, והזיכרו כי המספרים עדיין יכולים להשתנות.

מוקדם יותר היום, הרוצח הרג את אביו בבית בעיירה שנמצאת ממערב לפראג. הרוצח למד במכון להיסטוריה עולמית בפקולטה לאמנויות ואף זכה במאי האחרון בפרס על עבודותיו שעסקו בפולין מאז 2018. לפי הדיווחים, היו לו בעיות פסיכולוגיות. החוקרים מצאו פוסטים ברשתות החברתיות שמצביעים על כך שהוא תכנן את הרצח וקיבל השראה מאירוע דומה בחו"ל.

הדיווח על הרצח מגיע לאחר שמשטרת מרכז בוהמיה שבצ'כיה הודיעה כי היא מחפשת צעיר בקשר לאירוע של מוות אלים באזור, ונבדק קשר אפשרי לתקרית הירי הקשה באוניברסיטת קארל. לפי דוברת המשטרה, הקורבן היה בן 55 והחיפושים הם אחרי צעיר בן 24.

דיוויד קוז׳ק, היורה מאירוע הירי בפראג (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
דיוויד קוז׳ק, היורה מאירוע הירי בפראג (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

לפי דיווחים בלתי מאומתים, היורה ירה בעצמו ולאחר מכן נפל מהבניין ונהרג. כמה סטודנטים דיווחו כי התוקף ירה מגג הבניים גם לעבר השוטרים שהגיעו למקום. התוקף השתמש בנשק ארוך עם אופטיקה, כך לפי סוכנות הידיעות הצ'כית Aktu.

מפקד משטרת צ'כיה, מרטין וונדרשק, חשף כי בבניין הפקולטה בפראג התגלה מצבור של כלי נשק ותחמושת. "אם לא הייתה התערבות מהירה של המשטרה, היו יכולות פי כמה יותר קורבנות", אמר. 

עוד ציין וונדרשק כי בהתקפה היום נהרגו 14 בני אדם ונפצעו 25, בהם עשרה במצב קשה. כמו כן, נבדק אם היורה היה אחראי לעוד שני מקרי רצח בשבוע החולף, כאשר הקורבנות "נבחרו באופן רנדומלי".

הסטודנטים של הפקולטה שיתפו באינטרנט על כך שאנשים נעולים בכיתות ובספרייה, גם בהתכתבות בינם במהלך הירי: "היינו בקומה הרביעית וברחנו ממנו", אמרה אחת הסטודנטיות. "הוא כמעט ירה בנו. אני מפחדת שיש עוד כמה בנות משנה ב' שנותרו שם", הוסיפה סטודנטית אחרת. "אנחנו בקומה השלישית, איפה שהוא ירה לאחר מכן. התחבאנו צמוד. ואז הוא ירה במסדרון ליד הכיתה ומישהו צעק שם", נכתב בעוד מסרון. "אני יושבת מתחת לשולחן ואני לא יודעת כלום", כתבה עוד סטודנטית. 

תמונתו של היורה מפיגוע הירי באוניברסיטה בפראג (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
תמונתו של היורה מפיגוע הירי באוניברסיטה בפראג (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

סרגיי מדבדב, חוקר רוסי למדע המדינה שמלמד בפקולטה, התבצר עם סטודנטים באודיטוריום. "קשה להאמין, אבל אנחנו תחת אש בפראג השלווה", כתב בפייסבוק. "נתתי הרצאה כאשר היו יריות בבניין. הזכוכית רעדה. היו המון צעקות לאחר מכן".

סטודנטים סיפרו על צעירה שניסתה להימלט דרך המרפסת ונפלה למטה. "הם פינו את כולנו, זה היה מפחיד מאד", סיפר סטודנטית בשם קלרה. "היו המון שוטרים עם תתי מקלע בכל מקום שצעקו לעברנו לברוח".

איש סגל באוניברסיטה סיפר: "היינו נעולים בכיתה. שמענו יריות, אבל זה היה יותר ממרחק - נשמע כמו תיפוף. השוטרים הגיעו ואמרו לנו לצאת. היה דם בכל המסדרונות ובחזית הבניין".

בצילומים מהזירה נראו אנשים בורחים מבניין הפקולטה לאמנויות של אוניברסיטת קארל, כשהם מוקפים בשוטרים:

בורחים מאירוע הירי באוניברסיטת קארל בפראג (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

תמונה שפרסם תלמיד באוניברסיטת קארל בפראג, וסיפר כי היורה ניסה להיכנס לחדרו אך הוא חסם את הדלת (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
תמונה שפרסם תלמיד באוניברסיטת קארל בפראג, וסיפר כי היורה ניסה להיכנס לחדרו אך הוא חסם את הדלת (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

ראש הממשלה, פיטר פיאלה, קרא לציבור שלא להתקרב לאזור. "אני רוצה להבטיח לציבור שהיורה נוטרל, אין אישור לגבי יורה נוסף", אמר. האזור, כולל המעבר לכיוון גשר קארל המפורסם, נחסם, והוטלו מגבלות על תנועת החשמליות, כאשר הרשויות הפצירו שלא להגיע לאזור שנחשב לאחד העמוסים בבירת צ'כיה.

שר הפנים, ויט רקושאן, תיאר את המצב כחמור וקרא לאזרחים לכבד את הוראות המשטרה.

אוניברסיטת קארל היא העתיקה ביותר והגדולה ביותר בצ'כיה, והוקמה בשנת 1348.