מלחמת חרבות ברזל: הצעת החלטה שאיננה קוראת להפסקת אש מיידית במלחמה בעזה הייתה אמורה לעלות הערב (שישי) להצבעה במועצת הביטחון באו"ם, אך ברגע האחרון רוסיה שינתה את הניסוח וכן קראה להפסקת אש. ארצות הברית הטילה וטו והפילה את ההצעה.

ההצבעה התקיימ לאחר כמעט שבוע שלם של עיכובים והשהיות בהתכנסות המועצה שהובילה ארה"ב בגין התנגדותה לסעיפים המרכזיים שנכללו בנוסח המקורי של ההצעה שנוסחה על ידי איחוד האמירויות.

לאחר החלטת מועצת הביטחון היום אמר השגריר ארדן: ״אני מודה לארה״ב ולנשיא ביידן על העמידה האיתנה לצד ישראל לאורך המו״מ על ההחלטה והשמירה על הקווים האדומים שהוגדרו. ההחלטה שומרת על הסמכות הבטחונית של ישראל לפקח ולבדוק את הסיוע הנכנס לעזה. מנגד, אסור להתעלם מכך שמועצת הבטחון כגוף לא גינתה עד היום את טבח ה7.10. זוהי חרפה שחושפת את חוסר הרלבנטיות של האו״ם בקשר למלחמה בעזה. התמקדות האו״ם רק במנגנוני הסיוע לעזה, היא מיותרת ומנותקת מהמציאות- ישראל ממילא מאפשרת הכנסת סיוע בכל היקף נדרש. האו״ם צריך היה להתמקד במשבר ההומניטארי של החטופים. מחדלי האו״ם ב 17 השנים האחרונות אפשרו לחמאס לחפור מנהרות טרור ולייצר טילים ורקטות. ברור שאי אפשר לסמוך על האו״ם לפקח על הסיוע הנכנס״.

בתוך כך, עברה הצעה להרחבת הסיוע ההומניטרי לעזה. ארצות הברית ורוסיה נמנעו.

אל-עארורי התראיין ואיים על ישראל לפני ה-7 באוקטובר, ולא היה מי שישמע | חוגי
הכי קרובים שיש: איזה פריט של מוחמד דף תפסו כוחות צה"ל בבית אחותו?

ההתנגדות האמריקאית לסעיף, יש לציין, היא בעיקרה תוצאה של פעילות דיפלומטית אינטנסיבית של שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן. שינוי נוסף שקידם הסכמה אמריקאית להחלטה הוא סעיף שידגיש את הצורך בהבטחת טבעו ההומניטרי של הסיוע והבטחת העברתו לאוכלוסייה האזרחית.

יירוט כלי טיס בלתי מאויש מעל שטח לבנון. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

הנוסח החדש יכלול גם סעיף שיבטיח את שימור הזכות לבדיקה ביטחונית של ישראל – ללא בלעדיות של החלטות או"ם בנושא. כמו כן, הנוסח החדש לא יכלול תביעה להכנסת סיוע מכל מכל מעבר, אויר, ים ויבשה. לדברי גורם ישראלי בכיר, "ישראל שמרה על קוים אדומים" בנוגע לנוסח ההחלטה ו"השינויים הם בהחלט לטובת ישראל".