מלחמת חרבות ברזל: על פי דיווחים אמריקאים, שיחות בתיווך ארה"ב מתנהלות כדי להקל על המתיחות בגבול ישראל-לבנון. המטרה הראשונה של המשא ומתן החשאי היא למנוע מהעימותים בין ישראל לחיזבאללה להסלים למלחמה כוללת, אבל פתרונות ארוכי טווח נמצאים גם על הפרק, אומרים גורמים רשמיים.

אירוע קשה בצפון: לוחם נהרג וחברו נפצע קשה מאש חזבאללה
הלחץ האמריקאי עבד: האו"ם ידון בהחלטה שלא קוראת להפסקת אש מיידית

ממשל ביידן קיים שיחות עם ישראל, לבנון ומתווכים עבור חיזבאללה במטרה להפחית את המתיחות הנוכחית בגבול ישראל-לבנון ולהחזיר את השקט לשם לטווח ארוך יותר על ידי הרחקת חיזבאללה מהגבול, על פי גורמים לבנוניים וישראלים, וכן משתתפים אחרים בשיחות.

את המאמץ הדיפלומטי מוביל עמוס הוכשטיין, יועץ בכיר בבית הלבן שפיקח על שיחות בשנה שעברה שהביאו להסכם היסטורי בין ישראל ללבנון שפתר סכסוכי גבול ימיים ארוכי טווח בין המדינות. חיזבאללה תמך בהסכם לאחר שהביע תחילה התנגדות ואיים לתקוף את אסדות הגז של ישראל.

הרצי הלוי על איומי חיזבאללה מלבנון. צילום: דובר צה"ל

המוקד של הדיונים היה למנוע עימותים חוצי גבולות בין ישראל לחיזבאללה כדי שלא יסלימו לעימות כולל, אמרו הגורמים, שדיברו בעילום שם כדי לדון בנושא. הוכשטיין ובכירים אמריקאים נוספים העבירו מסרים לישראל, לבנון וחיזבאללה, שהזהירו אותם כי הסיכון להסלמה גבוה במיוחד ועודדו אותם לנהוג באיפוק מרבי כדי למנוע מלחמה שעלולה למשוך את איראן, קבוצות מיליטנטיות אזוריות אחרות, וארצות הברית לתוך הסכסוך.

ארה"ב אינה מנהלת משא ומתן ישיר עם חיזבאללה, שאותו היא הגדירה כארגון טרור. שר החוץ הלבנוני, ראש הממשלה ויו"ר הפרלמנט פעלו כמתווכים עבור חיזבאללה, כך לפי גורם לבנוני בכיר.

בנוסף למאמציו להכיל את הסיכון של הסלמה, ממשל ביידן דן עם הצדדים בפרמטרים של הסכם ארוך טווח להגברת היציבות לאורך הגבול כך שעשרות אלפי אזרחים בצפון ישראל ובדרום לבנון ירגישו בטוחים מספיק כדי לחזור לבתיהם לאחר סיום המלחמה בעזה.

עיקרון מנחה אחד שנתמך על ידי ממשל ביידן הוא לראות את הכוחות הלבנוניים הופכים לכוח הצבאי הבלעדי בדרום לבנון, ובכך לדחוק את כוחות חיזבאללה מהגבול.

לדברי המשתתפים בשיחות, גורמים ישראליים שלחו מסרים מעורבים לגבי המרחק שחיזבאללה יצטרך לנוע צפונה מהגבול על מנת לאפשר לאזרחים ישראלים לחזור ליישוביהם בצפון.

הצעה ישראלית אחת קראה לכוחות חיזבאללה לנוע לפחות חמישה קילומטרים צפונה מגבול ישראל-לבנון, אחר קרא להם לעבור שמונה קילומטרים. פקידי ממשל ביידן לא נקטו עמדה רשמית לגבי המרחק שיש לדרוש מכוחות חיזבאללה לנוע צפונה כדי לשמור על גמישותם במשא ומתן, אך הם מאמינים שהמרחק עשוי להיות יותר מחמישה קילומטרים.

גורמים אמריקאים מקווים שחיזבאללה, שלדבריהם רגיש לדעת הקהל המקומית, יעמוד בהסכם שמציב את כוחותיהם על הגבול. בלשכת ראש ממשלת ישראל סירבו להגיב. פקידים אמריקאים אמרו לעמיתיהם הישראלים והלבנונים כי החזרת השקט בגבול ישראל-לבנון לא יתאפשר עד שישראל תסיים את מלחמתה בעזה.