מלחמת חרבות ברזל: על פי דיווחים אמריקאים, איראן מספקת מודיעין בזמן אמת לחות'ים בתימן, שבו משתמשים המורדים כדי לכוון מל"טים וטילים לעבר ספינות העוברות בים האדום, כך נמסר מגורמי ביטחון מערביים.

דיווח: מיליציות פרו-איראניות בים התיכון ניסו לתקוף את אסדת הגז כריש
אירוע קשה בצפון: לוחם נהרג וחברו נפצע קשה מאש חיזבאללה

מוקדם יותר השבוע חשף הפנטגון תוכניות לכוח ימי רב לאומי להגנה על כלי מסחר בים האדום. בינתיים, רבים מקווי הספנות הגדולים בעולם, יצרני נפט ובעלי מטען אחרים החלו להסיט אוניות מהאזור, פעולה שגרמה לעלייה במחירי הנפט ובתעריפי הביטוח.

התמיכה האיראנית בחות'ים אפשרה להם לפתוח בהתקפות נגד ישראל ומטרות ימיות, אם כי מסתמן שאיראן גם דחתה לעתים קרובות את סמכות קבלת ההחלטות המבצעית לחות'ים. 

כלי שיט רבים ששטים במיצר כיבו את מכשירי הקשר שלהם כדי להימנע ממעקב מקוון, אך כלי שיט איראני המוצב בים האדום מאפשר למל"טים ולטילים החות'ים לאתר במדויק את הספינות, אמרו הגורמים. בבית הלבן מחזקים את הטענות, כי איראן מעורבת רבות בתכנון פעולות נגד ספינות מסחריות בים האדום.

החות'ים בתימן מודים במתקפה על מכלית נורבגית (צילום :רויטרס)

הנציגות האיראנית לאו"ם לא הגיבה לטענות. דובר החות'ים אמר שהקבוצה לא צריכה לסמוך על איראן שתעזור בהתקפותיה. "משונה לייחס הכל לאיראן כאילו היא המעצמה החזקה בעולם", אמר הדובר. "יש לנו מתקני מודיעין שהוכיחו את עצמם לאורך שנים של תוקפנות נגדנו".

"לחות'ים אין את טכנולוגיית המכ"ם לכוון את הספינות", אמר מנגד גורם ביטחוני מערבי. "הם זקוקים לסיוע איראני. בלעדיו הטילים פשוט היו נופלים למים".