למרות שהחות'ים מחוללים כאוס בים האדום, ממש אצל הסעודים השכנים מעדיפים לצפות מהצד בכל הנוגע להתפתחויות האחרונות, זאת בשל מספר מניעים שיכולים לשרת את יורש העצר, מוחמד בן סלמאן.

לקראת בסיס ימי חדש של הקואליציה הבינלאומית? יועצים ישראלים הגיעו לאי בתימן
ישראל? ארה"ב? המכה הראשונה שתנחת על החות'ים תגיע כנראה ממקום אחר

כבר ב-2014, כאשר המורדים החות'ים שנתמכים על ידי איראן השתלטו על בירת תימן, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן עמד יחד עם איחוד האמירויות בחסות האמריקאים, כדי למנוע מהחות'ים לעשות כל העולה על רוחם.

במקום זאת, כוחותיו של יורש העצר השקיעו שנים בסכסוך שהוביל ללחימה בין קבוצות חמושות, רוקנו מיליארדי דולרים מקופת סעודיה ועזרו להביא את תימן לאחד המשברים ההומניטריים החמורים בעולם. לבסוף ולאחר לחץ אמריקאי, בכירים סעודים נכנסו לשיחות שלום עם החות'ים, שהשתלטו על קו הגבול עם המדינה בצפון תימן.

מוחמד בן סלמאן ונשיא איראן ראיסי (צילום: Iran's Presidency/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
מוחמד בן סלמאן ונשיא איראן ראיסי (צילום: Iran's Presidency/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

כשהסיכוי לשלום בגבולה הדרומי של סעודיה הפך למטרה ריאלית יותר מאשר לנסות לעצור את ההתקפות שלטענת החות'ים מכוונות נגד ישראל, נראה שבן סלמאן חושק בכך יותר. בעוד יורש העצר ממהר להתקדם בתוכניתו לנסות להפוך את ערב הסעודית למרכז עסקי עולמי עד 2030, הוא פועל לפתור את הסכסוכים הקיימים במזרח התיכון, גם במחיר התקרבות ליריבתה האזורית, איראן. 

הנסיך פייסל בן פרחאן, שר החוץ הסעודי, אמר בריאיון החודש כי "הסלמה אינה אינטרס של אף אחד, אנחנו מחויבים לסיים את המלחמה בתימן ואנו מחויבים להפסקת אש קבועה שפותחת דלת לתהליך מדיני".

חות'ים בצנעא, אוגוסט 2016 (צילום: רויטרס)
חות'ים בצנעא, אוגוסט 2016 (צילום: רויטרס)

האסטרטגיה הסעודית החדשה בתימן, שנוטה הרחק מפעולה צבאית ישירה ולכיוון טיפוח יחסים עם הפלגים התימנים, מונעת מתוך הכרה כי החות'ים למעשה ניצחו בתימן. עם זאת, לפני תחילת המלחמה בעזה, החות'ים היו על סף חתימה על הסכם שלום בגיבוי אמריקאי וסעודיה, שעלול לבסס את עמידתם בשלטון ולאפשר לקהילה הבינלאומית להכריז על סיום המלחמה בתימן.