לאחר שהוצא מתאו בכלא הרוסי ומאז נעלמו עקבותיו, צוות האופוזיציה של אלכסיי נבלני אמר היום (שני) כי הועבר למושבת כלא המכונה "זאב הקוטב", כך דווח היום ב"וול סטריט ג'ורנל". מדובר במושבת עונשין נידחת שנמצאת בסביר, בצפון הרחוק של רוסיה, באזור הארקטי המרוחק של ימלו-ננץ. זהו אזור שקשה להגיע אליו, קר מאוד - ומבודד. אלו, מקשים על נבלני לארגן התנגדויות משמעותיות לקראת הבחירות לנשיאות רוסיה, ובכך לסכל את תוכניתו של הנשיא, ולדימיר פוטין, להישאר בשלטון לעוד כשש שנים.

לקראת פלישה נוספת? פוטין הזהיר: "יש בעיות עם המדינה השכנה"
מפלג ומפיץ פייק: כך פוטין מנצח את המלחמה בעזה לטובתו

אלכסיי נבלני (צילום: צילום מסך מסרטון רויטרס)
אלכסיי נבלני (צילום: צילום מסך מסרטון רויטרס)

"אלכסי חי, הוא בסדר", כתב ליאוניד וולקוב, עוזרו של נבלני מצוות האופוזיציה, ב-X (טוויטר לשעבר), והוסיף: "שם מסתיימות החדשות הטובות. זו רמת הבידוד הגבוהה ביותר בעולם". הצוות שלו שיתף כי שליחת מכתבים למקום המצאו של נבלני היא כמעט בלתי אפשרית.

הקרמלין הכחיש שידע דבר על מיקומו של נבלני בתקופה בה נעדר. דובר הנשיא, דמיטרי פסקוב, אמר כי הם "לא עוקבים אחר המקרה" של הפוליטיקאי מהאופוזיציה.

לפני שנעלם, נבלני חלה והוכנס לטיפול ב-IV (עירוי) על ידי צוות הכלא, מה שהעלה דאגה בקרב תומכיו לגבי בריאותו. עוד קודם לכן נבלני התלונן על יחס לקוי מאז כליאתו, שבה אף שבת רעב. כשנעלם בשבועות האחרונים, החמיץ שורה ארוכה של דיונים בבית המשפט, והצוות שלו לא הצליח לאתרו באתרי הכליאה שברחבי רוסיה. היעלמותו הדאיגה גם את תומכיו במדינה הצפונית, וגם באירופה ובוושינגטון.

היעלמותו הגיעה לאחר שפוטין אישר כי יתמודד בבחירות לנשיאות רוסיה ב-17 במרץ, בהן הוא צפוי לנצח ולהמשיך לשלוט במדינה לשש שנים נוספות - לפחות. בתגובה לאישור תאריך הבחירות, נבלני הכריז על השקת אתר בשם "רוסיה ללא פוטין", המעודד אזרחים לשכנע 10 אנשים להצביע נגד מנהיג המדינה, ומאפשר להפיץ חומרי אופוזיציה. כאמור, נבלני המשיך להתנגד לשלטון הרוסי גם לאחר שנכלא.

מפגינים בעד אלכסיי נבלני במוסקבה (צילום: רויטרס)
מפגינים בעד אלכסיי נבלני במוסקבה (צילום: רויטרס)

כעת, לקראת הבחירות ברוסיה, עיתונאים, פעילים ומתנגדי משטר מסתכנים בעונשים ארוכים יותר על התבטאויות כנגד השלטון, עכשיו יותר מאשר לפני הפלישה, וזאת כדי להפחית את הביקורת על ממשלת רוסיה והתנהלותה במלחמה באוקראינה.

"המצב של אלכסיי הוא דוגמה ברורה לאופן שבו המערכת מתייחסת לאסירים פוליטיים, מנסה לבודד ולדכא אותם", כתב איבן ז'דנוב, ראש הקרן נגד שחיתות של נבלני, ב-X (לשעבר טוויטר).

נזכיר כי אלכסיי נבלני הוא פעיל האופוזיציה הכי גדול של פוטין, שריצה עונשים בהיקף של יותר מ-30 שנה בהאשמות שונות. הוא כלוא מאז ינואר 2021, לאחר שחזר למוסקבה מגרמניה - שבה שהה לאחר שהחלים ממחלה שקיבל, לאחר שטס בטיסה פנימית ברוסיה. רופאים גרמנים הגיעו למסקנה שהוא הורעל על ידי הקרמלין, שהכחיש את המעורבות בניסיון לפגוע בו.

התמונה שפרסם אלכסיי נבלני (צילום: צילום מסך)
התמונה שפרסם אלכסיי נבלני (צילום: צילום מסך)

אחרי אלכסיי עוקבים מליוני אנשים ברשתות החברתיות. החודש הוא הגיע בערוץ היוטיוב שלו ליותר משישה מיליון מנויים, וללמעלה מ-1.4 מיליארד צפיות. הפעיל השתמש בייצוג המשפטי שלו כדי לפרסם הודעות ברשתות החברתיות שמאשימות את פוטין בשחיתות וקוראות לעם הרוסי להתקומם נגדו. בעקבות פרסומיו, הפריך את הנרטיב של השלטון הרוסי כי האוכלוסייה כולה מאוחדת בתמיכתה בפוטין ובדעתה על המלחמה באוקראינה.

בנוסף לבחירות המתקרבות ברוסיה, נזכיר כי היום (שני) חברי האיחוד הכלכלי האירו-אסיה בראשות רוסיה חתמו על הסכם סחר חופשי עם איראן.