לאחר הדיווחים על ניסיון המתקפה על אסדת 'כריש' על ידי מיליציות פרו איראניות שמקום מושבן הוא בעיראק שוחחנו בנושא עם ד"ר רונן זיידל, חוקר עיראק במרכז דיין באוניברסיטת תל אביב. 

אז מי הן למעשה המיליציות שסימנו את אסדת כריש?
"המיליציות השיעיות הפרו-איראניות העיראקיות שמעסיקות אותנו ואת האמריקאים למעשה מתמקדים ברוב פעילותם כנגד בסיסים אמריקאים שנמצאים בסוריה ובעיראק. הם שולחים לשם טילים וכלי טייס בלתי מאוישים (כטב"מים) זוהי רוב פעילותם ומדובר על עשרות מקרים של תקיפות במשך החודשים האחרונים. לישראל הם פחות מגיעים, עכשיו הם יותר מנסים, בשבועות האחרונים, היו מספר מקרים של שיגורים של כטבמ"ים בעיקר לעבר הדרום, זה התחיל בטענה שהם פגעו במשהו באזור ים המלח, אילת ועכשיו פעם ראשונה למעשה שהם מנסים לפגוע בעצם באסדת 'כריש' בצפון".

מדוע בעצם הם פועלים כך ובכלל?
"זו הדרך שלהם להיות מעורבים במערכה הזאת בתמיכה בעזה. תחילה הם ניסו לעשות מפגן כזה של הבאת כוחות, בעיקר, ללבנון בעיקר דרך סוריה ללבנון וזה לא כל כך עבד. זה לא עבד בין היתר משום שסוריה לא נלהבת להכניס אותם עם הנשק שלהם אליה. סוריה של בשאר אסד לא נלהבת, ירדן אפילו פחות ממנה, ולא נתנו להם לעבור את הגבול".

כיצד בכל זאת התבססו והתעצמו?
"מה שהיה בתחילה היו ביקורים של בכירים, אישים שמזוהים עם המיליציות האלה שלפחות במקרה אחד מדובר על בכיר שמחלק את זמנו בין איראן ללבנון. הם אינם מגיעים בעצמם אלא שולחים את 'הצעצועים שלהם' שבדרך כלל מיורטים והנזק הוא נזק שולי, אם בכלל. אבל מדובר בעיקר בשתי מיליציות. בעיראק יש כמה וכמה מיליציות פרו איראניות, אז אלו שלוקחות חלק בפעילות הזו הן הכי פרו איראניות מכולן, בעיקר שתיים. אחת מהן מתקראת חיזבאללה של עיראק".

בוא נדבר רגע על השלטון בעיראק, על הדמוגרפיה שבה ועל השפעת הכוחות הפרו איראניים?
"בעיראק זה יותר מורכב (מאשר בלבנון למשל מ.ו). רוב אוכלוסיית עיראק, הקבוצה הגדולה באוכלוסייה, היא השיעים, שמחזיקים ברסן השלטון, ראש הממשלה שלהם ורוב הממשלה היא שיעית וכך גם חברי הפרלמנט. עיראק היא מדינה שאין לה מנהיג אחד מעל כולם. אבל הם לא מזוהים לגמרי עם המיליציות הללו. הן למעשה משולבים בכל מיני מערכים של השלטון שקשורים לביטחון. במידה רבה המיליציות כופות את האג'נדה שלהן על כל האחרים אך לעיתים קרובות יש חיכוכים. למשל כשאר אותם כוחות תוקפים בסיסיים אמריקאים, זה מעצבן את האמריקאים, הם לפעמים מגיבים ואחד הדברים שהם עושים זה מחאה מול הממשלה העיראקית שלא רוצה שיפגעו באמריקאים שנמצאים שם בשביל לעזור עם מה שנשאר עדיין מדאעש. יש לעיראק אינטרסים חשובים מול ארצות והממשלה נאלצת לעשות שרירים מולם, קצת עוצרת אנשים, מונעת ניסיונות שיגור כאלה ואחרים, מחרימה ציוד המיליציות, לא שולטות בעיראק והממשלה העיראקית לא מסוגלת להגיד למיליציות מה לעשות".

אז מי למעשה מניע את פעילות המילציות, מי מחמש מממן ונותן הוראות?
"גורם אחד בלבד הוא שנותן את ההוראות, כוחות יחידת גיס קודס, משמרות המפכה האיראנים ומפקדם איסמעיל קאאני שהחליף את סולימני. עבורם המנהיג העליון הוא עלי חמינאי ולא ראש ממשלת עיראק אנשי הממשל או אנשי דת".

מה עוד ניתן לספר עליהם?
"החלק שלהם באוכלוסייה קטן מאוד. בבחירות האחרונות הם קיבלו מושב אחד בלבד בפרלמנט. בפרלמנט העיראקי יש 329 חברים וזה הכוח שלהם. זה הכוח הציבורי - חיזבאללה של עיראק. הם ממש לא פופולריים ואין להם ציבור גדול. מדי פעם הם מארגנים הפגנות ומשתתפים בהם מעט מאוד אנשים".

ומה בכל זאת נותן להם את הכוח?
"הם מחומשים היטב, מאורגנים במסגרת של מיליציה ומאוד מסוכן להתעסק איתם. כי הם פועלים כמו מאפייה. אם תימתח עליהם ביקורת אתה עלול למצוא את עצמך עם כדור בראש".

מה הסכנות והיכולות שלהם, האם יש איום ממשי על ישראל מצדם?
"לגבי כריש, זה מעניין וחריג מכיוון שהכטב"ם שיורט, יורט לא רחוק מביירות ועלול היה לפגוע בה כאשר בביירות יושב חסן נסראללה, לא היה נעים לו שבשמו עוד באופן מסוים זה היה פוגע בביירות. ההבנה היא שהדבר הזה לא תואם עם חיזבאללה שלא היה שמח לסוג כזה של פגיעה, כאשר יש גם אינטרס לבנוני, בשדות הגז הימיים באזור. הם אף פעם גם לא פגעו באסדת גז או שגרו דברים מעיראק לצפון מדינת ישראל".

למעשה אין כאן איראן שמנצחת באחידות על שלוחותיה?
"היה מצופה שאם משגרים משהו לכיוון הלבנון לפחות היו מתאמים זאת מול נסראללה, זה בסיסי אבל לא ברור מה קרה שם כי גם השם של הארגון המשגר הזה הוא חיזבאללה, חיזבאללה עיראק. את הכטב"מים הם מייצרים בעצמם. יש להם תעשייה צבאית מדרום לבגדד ומה שלא מגיע מאיראן זה תוצרת עצמית".

לאן פניהם, כיבוש עיראק? מלחמת ג'יהאד כזו או אחרת - ביסוס מדינה אסלאמית ומניין התקציב לפעילות?
"יש מימון מגוון מהקופה העיראקית ולעשות כסף ועסקים בתוך המדינה, ממחסומי דרכים בדיקת משאיות כמו גם רשות שהיא הגיוס העממי שמפקד הצבא של הארגון הזה הוא מפקד אחמד מוחסן פרג' אל-חמידאווי וכמובן יש סיוע שאיראן מוכנה לתת, היא דווקא לא כל כך נדיבה אך היא מאמנת אותם ונותנת להם נשק וציוד. בינתיים הם רוצים לחזק עצמם בעיראק מבחינה פנימית הם רוצים לגייס צעירים נוספים שלא עובדים על ידי שכר יפה הצעת עבודה שירות מעניין ותנאים טובים ואף מכונית חדשה אם אפשר וככה מגדילים את שורותיהם ומגייסים עוד ועוד אנשים. בינתיים זה לא הפך אותם לארגון גדול במיוחד, הם עשרות אלפים בודדים בהתנגדות האיסלאמית בעיראק כשהגדולה והחשובה שבהם היא חיזבאללה של עיראק. הסכנה הנוספת היא שאיראן תעביר טילים ארוכי טווח לעיראק ואז אותם 'פרוקסיס' שלה שם ישגרו אותם לכיוון ישראל יש תקדים לזה ממשטר עיראקי קודם ב-1991 משטר סדאם אך אם הם יעשו דבר כזה זו תהיה עליית מדרגה רצינית מאוד ממה שהם היו מסוגלים לעשות עד כה".