נשיאת אוניברסיטת הרווארד, ד"ר קלודין גיי, התפטרה הערב (שלישי) מתפקידה אחרי חצי שנה בלבד, וזאת על רקע השערוריות שעוררה בשל הצהרותיה בשימוע בקונגרס על הטיפול באנטישמיות בקמפוס ולאחר שהתגלו חשדות להעתקה בעבודות אקדמיות שפרסמה. הנשיאה לשעבר שברה שיא וזוהי הכהונה הקצרה ביותר בתולדות האוניברסיטאות.

בעקבות סערת האנטישמיות: נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה מתפטרת
"מלאת חרטה": נשיאת הרווארד שעוררה סערה מתנצלת

במכתב ההתפטרות שפרסמה אתמול, ציינה גיי כי "אחרי התייעצויות עם חברי תאגיד הרווארד, היה ברור שזה לטובת האינטרס של הרווארד שאתפטר כדי שהקהילה שלנו תוכל לנווט ברגע הזה של אתגר יוצא דופן תוך התמקדות במוסד מאשר באדם בודד כלשהו".

היא גם רמזה כי ההתקפות עליה היו בעלות מניעים גזעניים. "זה היה מטריד שהוטלו ספקות לגבי המחויבויות שלי להתעמת עם שנאה ולשמור על קפדנות למדנית - שני ערכי יסוד בסיסיים עבור מי שאני - ומפחיד להיות נתונה להתקפות אישיות ולאיומים שתודלקו על ידי איבה גזעית", כתבה.

הפגנות אנטי-ישראליות בחודש האחרון באוניברסיטת הרווארד (צילום: רויטרס)
הפגנות אנטי-ישראליות בחודש האחרון באוניברסיטת הרווארד (צילום: רויטרס)

גיי הוסיפה כי "השבועות האחרונים סייעו להבהיר את העבודה שאנחנו צריכים לעשות כדי לבנות עתיד טוב יותר - להילחם בהטיה ובשנאה על כל צורותיה, ליצור אווירה לימודית שבה אנחנו מכבדים את הכבוד של כל אחד ומתייחסים זה לזה בחמלה, ולאשר את המחויבות המתמשכת שלנו למחקר פתוח ולביטוי חופשי בחיפוש אחר האמת. אני מאמינה שאנחנו צריכים להחלים מתקופת המתיחות והפילוג הזו ולצאת חזקים יותר".

על אף שגיי קיבלה גיבוי מתאגיד הרווארד, הגוף המפקח של האוניברסיטה, הלחץ עליה גבר על רקע חשיפות כי פרסומים אקדמיים שלה כללו קטעים שלמים שהועתקו ממחקרים אחרים ללא מתן קרדיט. גם הלילה פורסמו שישה מקרים נוספים של חשדות להעתקה.

הנשיאה תתפטר ביום שלישי אחר הצהריים (שעון ארה"ב). לא ברור מי ימונה במקומה כנשיא זמני. דובר האוניברסיטה, ג'ונתן ל. סווין, סירב להגיב על ההחלטה.

אוניברסיטת הרווארד (צילום: מאיר בלייך)
אוניברסיטת הרווארד (צילום: מאיר בלייך)

ההתפטרות הגיעה כחודש אחרי ההופעה השערורייתית של גיי ושל נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה, אליזבת מגיל, ונשיאת המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, סאלי קורנבלות' בפני ועדת החינוך של בית הנבחרים. זאת, כאשר הן נמנעו מלהצהיר חד משמעית כי קריאות לרצח עם נגד יהודים הן עבירות על תקנות המוסדות וכי זה "תלוי בהקשר". ימים ספורים לאחר מכן, התפטרה מגיל מתפקידה.

נזכיר כי בחודש שעבר התנצלה ופרסמה הבהרה בריאיון שנתנה לעיתון הקמפוס, ואמרה כי "למילים יש משמעות, וכשהן גורמות למצוקה וכאב, אני לא יודעת איך ניתן להרגיש משהו מלבד חרטה".