כלי תקשורת באיראן דיווחו היום (רביעי) כי לפחות 200 בני אדם נהרגו ויותר מ-170 נפצעו בשני פיצוצים שאירעו בסמוך לקברו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה לשעבר, קאסם סולימאני, בכרמאן, אשר היום הוא יום השנה הרביעי לחיסולו. גורמי רפואה מקומיים דיווחו לערוץ הטלוויזיה הממלכתי כי שני מטעני חבלה הונחו בכביש הראשי המוביל לקברו של סולימאני, והופעלו בשלט רחוק בהפרש של 10 דקות ביניהם. לפי דיווח לבנוני, הפיצוץ השני כוון לכוחות הביטחון שארגנו את הטקס.

"תדע כל אם ערבייה": ראש המוסד רמז על הפיצוץ באיראן כשעה לפני שהתרחש?
בדרך למלחמת עולם שלישית? האיום האיראני על ארה"ב בעקבות חיסול אל-עארורי

על פי הדיווחים, הפיצוצים אירעו בזמן שיותר ממאתיים אלף בני אדם, תומכי המשטר בטהרן, הצטופפו בעיר כרמאן וציינו את יום השנה לחיסולו של בכיר משמרות המהפכה. גורם איראני התייחס לאירוע ואמר כי מדובר במתקפת טרור. סולימאני כזכור, חוסל בשנת 2020 בתקיפת מזל"ט אמריקני בשדה התעופה בבגדד. שר הפנים האיראני הגיב ואיים: "הפיצוצים - קונספירציה חדשה שכוחותינו יגיבו לה באופן גורף".

נציג המחוז בו התרחש הפיצוץ האשים סוכנים של ישראל בביצוע העבירה, והוא הבכיר האיראני הראשון שמייחס את הפיצוץ לישראל. גם סגן נשיא איראן האשים: "דמם הטהור של אנשים חפים מפשע נשפך על ידי סוכני הישות הציונית ותומכיה". כמו כן, נשיא איראן אבראהים ראיסי אמר כי "הנקמה נגד העומדים מאחורי מתקפת הטרור היא בלתי נמנעת". 

הפיצוצים בכמראן מתרחשים לאחר שבשבוע שעבר חוסל בדמשק מפקד בכיר במשמרות המהפכה, סייד רזא מוסאווי. על פי הטענות בסוריה, ישראל היא זו שביצעה את החיסול, וזאת באמצעות ירי של שלושה טילים. לאחר החיסול, באיראן איימו: "ישראל תשלם מחיר כבד". משמרות המהפכה הוסיפו: "היועץ שנרצח על ידי ה'ישות הציונית' היה אחראי על יחידת התמיכה של ציר ההתנגדות בסוריה".
מסע הלוויה של קאסם סולימאני ואבו מהדי אל-מוהנדס (צילום: רויטרס)
מסע הלוויה של קאסם סולימאני ואבו מהדי אל-מוהנדס (צילום: רויטרס)
קאסם סולימאני  (צילום: AFP)
קאסם סולימאני (צילום: AFP)
מוסאווי היה מוותיקי היועצים הצבאיים של משמרות המהפכה בסוריה והיה אחד המלווים של קאסם סולימאני. הוא השתתף בכל שלבי הלחימה בסוריה במהלך השנים האחרונות ונחשב לאחד השליחים הוותיקים מטעם איראן באזור, ולאחד המפקדים הגדולים והבולטים של כוח קודס במשמרות המהפכה.
בשבוע שעבר, דובר משמרות המהפכה הצהיר כי המתקפה של חמאס בשבת השחורה ב-7 באוקטובר "הייתה אחת התגובות להתנקשות במפקד כוח קודס לשעבר, קאסם סולימאני". עם זאת, לאחר שבחמאס הכחישו את דבריו, אמר כי "דבריו לא הובנו כהלכה". בתוך כך, בטהרן שלחו מסר מאיים לפיו "על ישראל לצפות לשבת שחורה נוספת". במקביל, בהודעה של משמרות המהפכה הייתה גם התייחסות לחיסול הבכיר ראזי מוסאווי, שהיה גורם משמעותי במנגנון העברת אמצעי הלחימה מהרפובליקה האסלאמית לחיזבאללה, דרך סוריה.