שני פיצוצים אירעו אתמול סמוך לקברו של קאסם סולימאני באיראן. נשיא איראן הבהיר כי הוא רואה את ישראל כאחראית לאירוע ואף הודיע כי היא תשלם על כך מחיר כבד. ענת דוידוב וניסים משעל שוחחו הבוקר (חמישי) ב-103FM עם בני סבטי, חוקר איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי, אשר פרש את משנתו בנושא.

"נסראללה חייב להגיב": לאחר חיסול עארורי - זו הדילמה של ישראל
קלינטון, טראמפ וגם ברק: רשימת ג׳פרי אפשטיין נחשפת | החשיפה שמטלטלת את העולם

"אתמול היה יום השנה למות סולימאני, אותו מפקד איראני, ורבבות איראנים נהרו לקברו בדרום מזרח איראן. בשעות הצהריים היו שם שני פיצוצים, נהרגו עשרות, אתמול הודיעו על 210 הרוגים, עכשיו זה ירד ל־95", עדכן סבטי. "באיראן סטטיסטיקות ודיוק זה לא הדבר הכי חשוב, אנחנו רואים את זה גם בטילים שלהם. האיראנים באמת שואלים את עצמם ומפנים הרבה מאוד אצבע מאשימה לישראל או לשלוחי ישראל. כאילו גם לנו יש מליציות בתוך איראן. אפילו דעאש מיוחס לישראל שם. בהגיון האיראני לא צריך הרבה הסבר, הם מסמנים את המטרה ואז מסבירים לעצמם".

עוד הודה סבטי כי אמנם אתמול עוד היה רגוע, אך הבוקר, כנחשף לתקשורת האיראנית, הבין שהמצב חמור יותר משחשב. "ראיתי את עיתוני המשטר האיראני ואחד מהם בפעם הראשונה בהיסטוריה של המהפכה נותן כותרת בעברית 'המהפכה תבוא בהחלט'. אני לא יודע למה, אולי זה בגלל שאני הרבה שנים מסתכל על התקשורת האיראנית והרשתות, הדיבורים שלהם היו רגילים, המנהיג האיראני לא נקט בשמה של ישראל. מה ששונה זה שכאילו מכינים את דעת הקהל, המילה נקמה חוזרת על עצמה הרבה פעמים מצד אנשי המשטר".

"הבכירים האיראנים, רבים מהם מזכירים את ישראל במונחים של נקמה. כאילו שכל המעגל הזה מסתדר לאיראנים שהיא צריכה להפנות אצבע מאשימה ויותר מזה כלפי ישראל. הדעה האישית שלי, היא שהם יוצאים מאזורי ההיגיון, וגם הנאום של נסראללה אתמול היה קצת יותר לוחמני. אני קצת יותר מודאג הבוקר", אמר.

רגע הפיצוץ הראשון באזכרה של קאסם סולימאני (צילום : רשתות חברתיות ערביות)

לאור אמירותיו תהו צמד המגישים האם הוא מודאג שנסראללה יפתח במלחמה נגד ישראל, וסבטי אישר זאת. "בסוף האיראנים צוברים הרבה מאוד כעס, הפסדים, גם ברמה של ההתנקשויות האלה וסיכולים בכל מיני אישים וגם ברמה שהמלחמות שלהם לא מצליחות. הם עדיין תקועים מצד אחד בשבעה באוקטובר בניצחון והם לא מבינים איך ישראל קמה לשמונה באוקטובר ומתעשתת".

"בסוף יש תקרת זכוכית לתעשייה החבלנית של איראן. עוד קצת מלחמה? עוד כמה טילים? ישראל למודת ניסיון, אולי גם קצת פעילות של חו"ל יכול להיות פה. אבל בסך הכל הכוח האיראני מאוד מוגבל וגם הם כנראה מבינים את זה, התאוריה של שילוב מליציות ושליחתן לעבר ישראל זה לא הדבר הכי מצליח. איראן לא רוצה להתערב, המנהיג האיראני לא רוצה לתת לזה יד, הם מבינים שאמריקה לא תשב בחיבוק ידיים אם הם מתערבים. גם ככה ארצות הברית כועסת עליהם על תקיפות, ביידן עדיין מרחם עליהם", סיכם.

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM