התקשורת באקוודור דיווחה היום (שלישי) כי חמושים פרצו לתחנת הטלוויזיה TC והכריחו את הצוות באולפן לשכב על הרצפה, בזמן שנשמעו יריות וצעקות.

ה-BBC מעורר סערה נוספת ומתנצל: "ישראל הוציאה להורג אזרחים בעזה"
מה גרטה תגיד? מחקר חדש מאשים את ישראל בהחרפת משבר האקלים

צפו בהשתלטות על התחנה:

התקרית המפחידה מתרחשת על רקע סדרה של מקרי חטיפה של לפחות שבעה שוטרים וסדרה של פיצוצים במדינה, יום לאחר שנשיא אקוודור, דניאל נובואה, הכריז הלילה על מצב מלחמה נגד כנופיות הפשע אחרי שחמושים פרצו לתחנת טלוויזיה ותפסו אנשי ביטחון במספר אזורים על רקע בריחתו מהכלא של אחד ממנהיגי הקרטלים המסוכנים ביותר.

נובואה, שנכנס לתפקידו לפני פחות מחודשיים, חתם על צו שמכריז על "סכסוך חמוש פנימי" והורה לכוחות הצבא "לבצע פעולות צבאיות כדי לנטרל" 23 ארגוני פשיעה חוצי גבולות שאותם הוא הגדיר "ארגוני טרור ושחקנים לא מדינתיים לוחמניים". הוא הדגיש כי הפעילות הצבאית "חייבת להתבצע בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי וכיבוד של זכויות אדם".

אחרי ישיבת חירום של נובואה עם המועצה הביטחונית של אקוודור, בהשתתפות השרים הממונים על ביטחון המדינה וראשי זרועות הביטחון, הצהיר הרמטכ"ל חיימה ולה כי כוחות הצבא "לא יסוגו ולא ינהלו משא ומתן עם קבוצות שמנסות לעורר טרור בקרב האוכלוסייה". המועצה הלאומית של אקוודור אף הכריזה כי היא מוכנה להעניק "חנינות" לאנשי הביטחון במקרה הצורך על מנת לאפשר להם למלא את משימותיהם.

בעקבות מצב החירום, נסגרו כל החנויות, בתי הספר ומשרדי הממשלה וכחות המשטרה והצבא התפרסו ברחבי המדינה והחלו לפעול נגד ארגוני הפשיעה. הבוקר נמסר כי לפחות 70 בני אדם נעצרו ונתפסו שמונה מטעני חבלה, 15 בקבוקי מולוטוב, תשעה כלי נשק, יותר מ-300 מחסניות נשק, שישה אופנועים ושישה כלי רכב.

ההסלמה באקוודור החלה בעקבות בריחתו מהכלא המאובטח ביום ראשון של אדולפו מסיאס ("פיטו"), מנהיג כנופיית לוס צ'ונרוס שמרצה מאסר של 34 שנה. דבר בריחתו של הגנגסטר המסוכן התגלה כאשר סוהרים הגיעו לתא שלו במטרה להעביר אותו מהכלא שבו שלט על אנשיו למתקן כליאה אחר, ושני סוהרים נעצרו בחשד שסייעו לו להימלט.

הנשיא נובואה הכריז ביום שני על מצב חירום של 60 יום ועל עוצר לילי כאשר כוחות הביטחון החלו בחיפושים אחרי "פיטו". אולם האלימות לא נרגעה עם דיווחים על פיצוצים, ביזה ואירועי ירי באזורים שונים במדינה, ונמסר על לפחות עשרה הרוגים מאז שהחל מצב החירום. התפרעויות פרצו גם במספר בתי כלא במדינה ונמסר כי אסירים תפסו סוהרים והם מאיימים להוציא אותם להורג אם החיילים יפרצו פנימה.

עיקר האלימות היה בעיר הנמל גואיאקיל, העיר הגדולה ביותר במדינה, שם חמושים פרצו לאוניברסיטה והחלו לחטוף סטודנטים. ביום שלישי בערב, גם פרצו חמושים רעולי פנים לתוך אולפן טלוויזיה במהלך השידור החי ותפסו את המגישים ואת העובדים. צלם אחד נפצע ברגל מירי ולעובד נוסף נשברה היד לפני שכוחות הביטחון הצליחו להשתלט על המצב ועצרו 13 תוקפים.

מחלקת המדינה האמריקאית הביעה "דאגה עצומה" מהתפרצות האלימות באקוודור והביעה נכונות לסייע לממשלה של הנשיא נובואה. גם מרבית מדינות אמריקה הלטינית גינו את האלימות מצד קבוצות הפשע החמושות והביעו את התמיכה שלהן בשלטון באקוודור. 

קרטלי הסמים, שקשורים גם לקרטלים זרים, וכנופיות הפשע התחזקו בשנים האחרונות באקוודור עם מעשי רצח, סחיטה וגם חדירה למערכת הפוליטית. באוגוסט האחרון, במהלך הקמפיין לקראת הבחירות לנשיאות, נרצח המועמד פרננדו ויאוויסנסיו, עיתונאי לשעבר שהיה ידוע כמתנגד בולט לפשע המאורגן ולשחיתות במדינה. כנופיית לוס לובוס (הזאבים), שמסייעת לקרטל ג'ליסקו הדור החדש ממקסיקו להבריח סמים, קיבלה אחריות על ההתנקשות.