קבוצת מיליציות פרו-איראניות הפועלות בעיראק ובסוריה טענה כי ירתה טיל שיוט ארוך טווח על "מטרה בחיפה" בימים האחרונים. שוחחנו בנושא עם ד"ר רונן זיידל, חוקר עיראק במרכז דיין באוניברסיטת תל אביב. 

"פועלים כמו מאפייה": מי הן המיליציות האיראניות שסימנו את אסדת כריש?
תומכים מהצד: האם איראן תיגרר לסכסוך ישיר עם ישראל וארה"ב?

היכן אנחנו עומדים מבחינת פעילות המיליציות בעיראק? מהו הקו שמנחה אותם?
"ההצהרות שלהם מהיום שונות מבעבר", אמר, "אך עם זאת, לגבי ההצהרה על ירי הטיל - כנראה שהטיל יורט. יש להם הרבה עניינים פנימיים שמעסיקים אותם, אבל הנושא של המאבק מול ארצות הברית וישראל חשוב להם מאוד והם יגיבו על כל ניסיון לפגוע בחותי'ם או בחיזבאללה, כך לטענתם מההצהרה של ארגון חיזבאללה העירקי. מה שעוד קרה בתקופה האחרונה זה שאחת מאותן מיליציות איבדה את המפקד שלה".

איך נראות התקיפות? האם יש שם כוח אפקטיבי ללחימה?
אותן מילציות מאוגדות במה שמכונה "ההתנגדות האסלאמית בעיראק". הן משגרות לבסיסים אמריקאים, אך ברוב המקרים השיגורים לא פוגעים בשום דבר, בדומה לחיזבאללה שפוגע בלול תרנגולות. היו מעט מאוד פציעות, אם בכלל, של אנשים במוצבים ובבסיסים, כאשר חלק מהדברים מיורטים וחלק נוחתים רחוק מבסיס האמריקאים".

האם יש תגובה אמריקאית? כיצד היא נראית?
"לפני שבוע וחצי הורידו מישהו בכיר במיליציות, שהוא ברמת החיסול שישראל ביצעה. האמריקאים מגיבים באופן כואב, אבל התגובות לא מביאות לרגיעה. זה שהמיליציות פרסמו היום הצהרה שקושרת את הלחימה שלהם לעניינים אחרים, לא רק בתוך עיראק מתוך חשבון עם האמריקאים, זה מעניין ומשמעותי. אם תהיה פגיעה אמריקאית בחותי'ם, המיליציות הבטיחו שיגיבו, ואותו דבר תקף גם ישראל מול חיזבאללה. הם אמרו שהם עלולים להגיב, למרות שחשוב לציין שלא ברור כיצד וזה גם לא יעיל על פי רוב ומיורט".

נוכח ההצהרה על התקיפות, האם באמת מדובר בעליית מדרגה?
"אני לא יודע מה הם יכולים לעשות מבחינה אפקטיבית, הם גם לא לגמרי חופשיים. מי שמפקח עליהם זו איראן, והיא לא רוצה חצייה של קווים אדומים ושהסכסוך יגלוש למשהו יותר מדי מסובך. כל עוד זה הקווים, מלחמה מוגבלת והצקות, זה נוח לאיראן. סוג של התשה, עקיצה ועוד עקיצה. לא מעבר לזה".

כיצד רואים את הפעילות שלהם בתוך המדינה?
"הפעילות שלהם מאוד מביכה בתוך עיראק, שלא יתקבל הרושם שכל עיראק מאחוריהם. למשל הגורם הכורדי, יש בסיס אמריקאי מטר וחצי משדה התעופה המפואר בארביל וזה מטריד אותם. נשיא כורדיסטן נסע לאיראן, הלך לראיסי וביקש שיפסיקו עם התקיפות לחבל. גם הממשלה העיראקית לא אוהבת את הדבר הזה. היא נמצאת בין הפטיש לסדן, כי האמריקאים יגיבו ואז העירקים נאלצים לגנות שזה פוגע בריבונותה".

"לצד זאת, בתוך עיראק יש שיח על הפגיעה בריבונות על ידי איראן וזה קורה רק לאחר פלישת ארצות הברית. היום  למשל האיראנים שייטו לתוך השטח העיראקי והשתלטו על ספינה מטנזניה. הממשלה העיראקית מסונדלת, העם העיראקי דורש שיעיפו את איראן מהשטח אבל זה לא ממש נחשב".

יש מי שמתגעגע לסדאם?
"ממש לא".