העיתון הלבנוני אל-אח'באר, המזוהה עם חיזבאללה, דיווח הבוקר (רביעי) מפי גורמים המעורים בפרטים, כי ישראל הודיעה לקהיר שיש חשד שחמאס ממשיך בהברחת הנשק משטח מצרים לרצועת עזה, וכי היא לא סומכת על אף גורם, ונאלצת לפעול כדי לוודא שאין מנהרות תחת ציר פילדלפי.

עוד דווח, כי קיים חשש בישראל שהנהגת חמאס תשתמש באותן מנהרות כדי לברוח מרצועת עזה. במקביל, דיווח העיתון הלבנוני כי כוחות מיוחדים של צה"ל מבצעים פעולות מודיעיניות אינטנסיביות בסיני, סודן ולוב, כשעל פי ההערכות מנהיגי חמאס עלולים לעבור יחד עם החטופים לשטח מצרים, ומשם למקומות אחרים כמו לבנון ואיראן. למרות שקהיר הבטיחה לישראל ולאמריקנים כי אין כל אינדיקציה לנוכחות של פעילי חמאס בצד המצרי של הגבול, המודיעין המצרי הביע נכונות לשתף פעולה בבדיקת המידע.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

גבול מצרים ורצועת עזה (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
גבול מצרים ורצועת עזה (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

ביום ראשון האחרון דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי ישראל מפעילה לחץ על מצרים לסייע לה לפעול נגד תופעת ההברחות של חמאס בציר פילדלפי, שבגבול רצועת עזה-מצרים, אך קהיר מערימה על כך קשיים. על פי הדיווח, מפי גורמים מצרים בכירים, ישראל ביקשה מקהיר להתקין מערכת התרעה לאורך הציר, כך שישראל תדע בכל זמן נתון על ניסיון של ארגון הטרור לבנות מחדש את המנהרות התת-קרקעיות, שדרכן חמאס מנסה להכניס לרצועה נשק המשמש אותו ללחימה. עוד מסרו הגורמים הבכירים, כי במידה והמערכת באזור תשלח התראה, ישראל ביקשה שיאשרו לה לשלוח לאזור רחפני מעקב. 

בתגובה, קהיר הודיעה כי היא תשקול לאשר את הפעלת מערכת ההתרעה לאורך הציר, אך הפעלת הרחפנים "תהיה הפרה של הריבונות המצרית". המשא ומתן שהתגבש במהלך השבועיים האחרונים תקוע, כך לפי אותם גורמים המעורים בפרטים. הדיווח מתפרסם לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר בפומבי כי ציר פילדלפי חייב להיות בידי ישראל.