ממשיך להוציא את השד הגזעני מהבקבוק: הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, מקדם שקר שטוען כי ניקי היילי, שמתמודדת בפריימריז הרפובליקניים, אינה יכולה להיבחר לנשיאות בטענה מאחר שהוריה שהיגרו מהודו לא היו אזרחים אמריקאים, וזאת על אף שהיא נולדה בארה"ב.

טראמפ שיתף ברשת החברתית שלו Truth Social סיפור קונספירטיבי שפורסם באתר חדשות של הימין הקיצוני ובו נטען כי היילי אינה זכאית להיות נשיאה או סגנית נשיא לפי החוקה מאחר שהוריה לא היו אזרחים בעת שנולדה.

ניקי היילי משיקה את קמפיין הבחירות לנשיאות ארה''ב (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
ניקי היילי משיקה את קמפיין הבחירות לנשיאות ארה''ב (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

בפועל, היילי נולדה בקרוליינה הדרומית ב-1972 ולכן היא אזרחית אמריקאית לפי החוקה, על אף שהוריה קיבלו את האזרחות רק לאחר מכן, והיא גם חיה בארה"ב כל חייה. בשל כך, אין מניעה שהיילי, לשעבר מושלת קרוליינה הדרומית ושגרירת ארה"ב לאו"ם תחת הנשיא טראמפ, תיבחר לאחת משתי המשרות הבכירות ביותר בממשל.

המתקפה של טראמפ מגיעה על רקע הסקרים שמראים כי היילי מצמצמת את הפער ממנו לקראת הפריימריז בניו המפשייר ב-18 בינואר. לפי סקר חדש של CNN, טראמפ עומד על תמיכה של 39 אחוז מהרפובליקנים שצפויים להצביע בפריימריז, בעוד שהיילי עומדת על 32 אחוז, הפעם הראשונה שבה יש פער חד ספרתי בין השניים וזינוק של 12 אחוז להיילי מאז נובמבר.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

לא מדובר בפעם הראשונה שבה טראמפ משתמש בטיעון הגזעני של אי זכאות לתפקיד הנשיא מול יריבים פוליטיים שאינם לבנים. במשך שנים, הוא קידם את הקונספירציה כי הנשיא לשעבר, ברק אובמה, לא יכול להיות נשיא כי נולד בקניה, וזאת על אף שאובמה נולד בהוואי ורק אביו היה קנייתי. גם כאשר אובמה הציג את תעודת הלידה שלו, טראמפ הטיל ספק באותנטיות שלה, עד שמהלך קמפיין 2016 הוא הודה שאובמה נולד בארה"ב מבלי להתנצל על השקרים.

במהלך הקמפיין בפריימריז הרפובליקניים ב-2016, גם טען טראמפ כי הסנאטור טד קרוז לא יכול להתמודד לנשיאות מאחר שנולד בקנדה וזאת על אף שאמו של קרוז הייתה ילידת ארה"ב ולכן גם הסנאטור הטקסני הוא בעל אזרחות אמריקאית. בקמפיין 2020, הציג טראמפ שקרים דומים נגד סגנית הנשיאה, קמלה האריס, שנולדה בארה"ב להורים מהגרים מהודו ומג'מייקה.