סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א השיקה אתמול (שישי) מטוס על-קולי שקט, יחיד מסוגו, אשר ישמש למטרות מסחריות.

תמונות הלוויין חושפות: הנזק שנגרם לחות'ים בתקיפה האמריקנית
מצרים בהתבטאות מפתיעה: "מודאגים מהתקיפות בתימן"

בטקס שנערך בקליפורניה, ארה"ב, חשפה נאס"א את ה-X-59, מטוס ניסיוני שצפוי לטוס במהירות של פי 1.4 ממהירות הקול שכאמור מתורגמת ל-1,488 קמ"ש. אורכו של המטוס 30.4 מטר ורוחבו 9 מטר והוא בעל חרטום דק ומחודד המהווה כשליש מאורכו המלא של המטוס, תכונה שנועדה לנטרל בומים קוליים בעזרת פיזור גלי ההלם, המקיפים לרוב מטוס על-קולי. 

במסגרת המאמץ לשדרג את היכולות העל-קוליות של המטוס, בנאס"א מיקמו את תא הטייס כמעט באמצע המטוס והסירו את החלונות הפונים קדימה, שנמצאים בדרך כלל במטוסים אחרים. כמו כן, המטוס כולל גם מנוע המותקן מלמעלה וכן צד תחתון חלק, המונעים את היווצרות גלי ההלם מאחורי המטוס, הגורמים לבומים קוליים.

סגנית המנהל של נאס"א, פאם מלרוי, אמרה: "קיבלנו את ההחלטה לעשות את זה יותר שקט, אבל זה למעשה צעד חשוב קדימה כשלעצמו בקידום טכנולוגיית התעופה. עם האתגר העצום של הראות המוגבלת בתא הטייס, הצוות פיתח את מערכת הראייה החיצונית, שהיא באמת פלא של מצלמות ברזולוציה גבוהה שמזינות צג ברזולוציה גבוהה במיוחד."

מלרוי המשיכה: "למערכת הראייה החיצונית יש פוטנציאל להשפיע על תכנוני מטוסים עתידיים שבהם היעדר חלון זה הפונה קדימה עשוי להיות יתרון מסיבות הנדסיות, כפי שהיה עבורנו".

על פי הסוכנות, ה-X-59 צפוי לצאת לטיסתו הראשונה במהלך השנה, "בסביבות סוף האביב או תחילת הקיץ", אמר  דיוויד ריצ'רדסון, מנהל תוכנית ה-X-59. עוד חשפה נאס"א, כי לאחר סיום טיסות המבחן, ה-X-59 יטוס מעל מספר ערים ברחבי ארה"ב שטרם נבחרו ויאסוף משוב ציבורי על הסאונד שהוא מייצר.