מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב נפתחת הלילה (שני בצהריים, שעון ישראל) רשמית כאשר איווה תהפוך למדינה הראשונה שבה מתקיימת ההצבעה המקדימה במפלגה הרפובליקנית, וזאת בעיצומה של סופת שלגים אימתנית. הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, שצפוי לנצח בפער ניכר, קרא למצביעים לצאת בכפור, גם אם הם חולים, על אף סכנת המוות כי "זה שווה את זה".

טראמפ: "אתמודד גם אם אועמד לדין, אני היחיד שיכול למנוע מלחמת עולם"
"אינה זכאית להיות נשיאה": השקרים הגזעניים של טראמפ נגד היילי‎
סוגרת את הפער? המועמדת שמעוררת דאגה בסביבת טראמפ

הנשיא דונלד טראמפ טוען להונאה בבחירות. צילום: רויטרס

לפי הסקרים האחרונים, טראמפ צפוי לנצח בקלות ולקבל כ-48 אחוזים מכלל הקולות, כאשר המאבק המסקרן הוא על המקום השני. השגרירה לשעבר באו"ם, ניקי היילי, עמדה בסקרים על 20 אחוזי תמיכה, בעוד שמושל פלורידה, רון דה-סנטיס, הגיע ל-16 אחוז. היזם ויווק ראמסוואמי השתרך במקום הרביעי בסקרים עם כשמונה אחוזים בלבד.

אם טראמפ יבטיח ניצחון בפער משמעותי כפי שצופים הסקרים, זה צפוי לתת לו רוח גבית לקראת הפריימריז בניו המפשייר בשבוע הבא. היילי תקווה לסיים שנייה עם תוצאה של 20 אחוזים לפחות, שעשויים לתת לה דחיפה נוספת בניו המפשייר. שם, היא כבר הגיע לפיגור חד ספרתי מול טראמפ. עבור דהסנטיס, ההצבעה היום קריטית להמשך הקמפיין, כאשר אם הוא לא יסיים שני - יגדלו הסיכויים שהוא יפרוש בקרוב מהמרוץ.

ניקי היילי משיקה את קמפיין הבחירות לנשיאות ארה''ב (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
ניקי היילי משיקה את קמפיין הבחירות לנשיאות ארה''ב (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

לקראת ההצבעה, היילי המשיכה לכוון את האש לעבר הנשיא לשעבר, ששירתה מטעמו באו"ם. "אני חושבת שהנשיא טראמפ היה הנשיא הנכון בזמן הנכון. אני מסכימה עם לא מעט מקווי המדיניות שלו. אבל לטוב ולרע, הכאוס מגיע בעקבותיו", אמרה. "אנחנו לא יכולים להיות במדינה בבלאגן בעולם שעולה באש, ולהמשיך עוד ארבע שנים של כאוס. לא נשרוד את זה".

מזה יותר מ-50 שנה, איווה פותחת את ההצבעות המקדימות בשתי המפלגות לקראת הבחירות לנשיאות, והלילה יתקיימו בבתי ספר, בכנסיות ובמרכזים קהילתיים ברחבי המדינה אספות הבחירות (Caucuses). בניגוד לפריימריז המוכרים שמתנהלים בקלפיות, האספות כוללות נאומים מצד נציגי המועמדים ולאחר מכן הנוכחים מתרכזים בפינות המזוהות עם המועמד המועדף עליהם.

מושל פלורידה, רון דסנטיס (צילום: רויטרס)
מושל פלורידה, רון דסנטיס (צילום: רויטרס)

אולם ההצבעה הפעם מתקיימת בעיצומה של סופת חורף עזה עם שלגים כבדים וטמפרטורות של כ-30 מעלות מתחת לאפס, שגם אילצו את המועמדים לבטל את מרבית אירועי הקמפיינים בימים האחרונים. החזאים התריעו מפני תנאים "מסכני חיים" במהלך היום, ובשל החשש שהחשיפה לכפור עלולה לפגוע בבריאות, עדיין לא ברור מה יהיה היקף ההשתתפות באספות וכיצד זה ישפיע על התוצאות.

מי שהביע ביטחון כי הוא ירוויח ממזג האוויר היה טראמפ שסיפר ביום שבת בערב כי הצוות שלו מעריך שדווקא תומכיו של הנשיא לשעבר יגיעו בהמוניהם. "הם אמרו 'זה טוב'", אמר. "למה זה טוב? כי הצד השני לעולם לא יצביע, כי אין להם התלהבות כלשהי". יותר מכך, הוא אף הפציר בתומכיו להגיע לאספות על אף שייתכן שלא ישרדו. "אם אתם חולים כמו כלב, אתם צריכים להגיד ליקיריכם 'אפילו אם אתם מצביעים ואז מתים, זה שווה את זה'", אמר.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בתוך כך, סקר חדש של חדשות CBS מראה כי כל אחד משלושת המועמדים הרפובליקנים המובילים - טראמפ, היילי ודהסנטיס - מוביל על הנשיא ג'ו ביידן בהתמודדות ישירה. לפי הסקר, טראמפ מוביל על ביידן בפער של 50 מול 48 אחוזים, היילי מקבלת 53 אחוזים - מול 45 אחוזים לנשיא המכהן, ודה סנטיס עם 51 אחוזים מול 48 אחוזים לביידן.