פיקוד מרכז של ארצות הברית אישר היום (רביעי) שנלכדה סירה עם רכיבי טילים בליסטיים וטילי שיוט איראניים שיועדו לחות׳ים ביום חמישי שעבר.

דובר צה"ל על סרטון חמאס: "חשש לגורלו של איתי סבירסקי וחטוף נוסף"
אמסלם משתולל במליאת הכנסת ומאשים: "אלו המדליפים מהקבינט"

לטענת הצבא האמריקאי, זוהי התפיסה הראשונה של נשק קונבנציונלי מתקדם קטלני שסופק על ידי איראן לחות'ים מאז תחילת התקיפות נגד ארגון טרור בתימן. "ברור שאיראן ממשיכה לשלוח סיוע קטלני מתקדם לחות'ים. זוהי דוגמה נוספת לאופן שבו איראן זורעת באופן פעיל חוסר יציבות בכל האזור תוך הפרה ישירה של החלטת הביטחון של האו"ם 2216 והחוק הבינלאומי", אמר פקד פיקוד המרכז של ארצות הברית הגנרל מייקל קורילה, "נמשיך לעבוד עם שותפים אזוריים ובינלאומיים כדי לחשוף ולבלום מאמצים אלה ובסופו של דבר לשקם את חופש הניווט".

ניסיון הברחה איראני (צילום: פיקוד מרכז ארה''ב)
ניסיון הברחה איראני (צילום: פיקוד מרכז ארה''ב)

מדובר בפעולה שבה נעלמו שני לוחמי קומנדו אמריקאים שנפלו למים במפרץ עדן בעת שעלו לבצע חיפוש בסירה. לפי הגורם, לוחמים של היחידה המובחרת "אריות הים" שהיו מוצבים על ספינת הצי לואיס ב. פולר, הגיעו על כלי שיט מבצעי לסירת דיג חשודה במפרץ עדן ביום חמישי בערב, וזאת אחרי שהתברר כי מדובר בסירה שכבר ביצעה בעבר הברחות של אמצעי לחימה איראניים.

כאשר הלוחמים החלו לעלות על הסירה, הגלים הגבוהים פגעו באחד הלוחמים שנפל למים. חברו מיהר לזנק בניסיון לחלץ אותו והשניים נעלמו. בעקבות זאת, נפתחו חיפושים נרחבים של כלי שיט ומסוקים, כאשר גורמים אמריקאים ציינו כי הלוחמים מאומנים עם שהות במים החמים של מפרץ עדן ולכן עדיין יש תקווה לאתר אותם.

לוחמים נוספים של "אריות הים" עלו על סירת הדיג החשודה שלא נשאה סימני זיהוי. אחרי שהתברר כי לאנשי הצוות אין מסמכים, בוצע חיפוש והתגלו חלקי טילים בליסטיים איראניים לטווח בינוני, כולל ראשי קרב ומנועים שהיו אמורים להיות מועברים לסירה אחרת מול חופי סומליה. אמצעי הלחימה הוחרמו והצי האמריקאי השמיד את הסירה ועצר את אנשי הצוות. 

מוקדם יותר דיווח ה"וושינגטון פוסט" כי הסירה החשודה עסקה בהברחת אמצעי לחימה איראניים לחות'ים וכי היא זוהתה כחלק מהפעילות השוטפת של כוחות ימיים באזור מפרץ עדן והים האדום שמנסים לסכל את נתיב ההברחות.