המירוץ לבית הלבן נפתח: הפריימריז במפלגה הרפובליקנית יצא הלילה (בין שני לשלישי) לדרך עם ההצבעה הראשונה במדינת איווה שבמרכז ארצות הברית. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ רשם ניצחון מוחץ, כשהוא מחזיק בכ-51% מהקולות. מושל פלורידה רון דסנטיס גבר על ניקי היילי עם 21% מהקולות, שהסתפקה במקום השלישי עם 19%.

סוגרת את הפער? המועמדת שמעוררת דאגה בסביבת טראמפ
סופת השלגים תנצח את טראמפ? ההצבעות המקדימות שלא ציפו בארה"ב

יזם ההייטק ויווק רמסוואמי זכה רק ל-7.7% ובעקבות כך הודיע על פרישה מהמרוץ לנשיאות והצהיר על תמיכה בנשיא לשעבר. טראמפ עצמו, כבר נאם נאום ניצחון, וקרא ל"אחדות בעם". כמו כן, העביר פעם נוספת ביקורת על הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן, מולו הוא צפוי להתמודד פעם נוספת לנשיאות וטען כי "חמאס לא היה תוקף את ישראל אם הייתי הנשיא". 

טראמפ, ניקי היילי, רון דה-סנטיס (צילום: רויטרס,Wikimedia Commons)
טראמפ, ניקי היילי, רון דה-סנטיס (צילום: רויטרס,Wikimedia Commons)

הפריימריז התקיימו בתנאי מזג אוויר לא שגרתיים, על רקע סופת שלגים שמתחוללת במדינה, וטמפרטורה נמוכה במיוחד של 23 מעלות מתחת לאפס. טראמפ אף התייחס לכך, ואמר כי "גם אם אתם מצביעים ואז מתים, זה שווה את זה". באופן מסורתי, הבחירות במדינה מתקיימות באופן של אסיפה ולא הצבעה בקלפיות. במשך שעתיים, בין השעה 3:00 ל-5:00, המצביעים יתכנסו באולמות בתי ספר, פאבים ומקומות אחרים, כדי לדון במועמדים השונים לפני שידרגו אותם על פי סדר העדפתם. 

הפריימריז שהחלו הלילה יימשכו עד הרביעי ביוני, ובמהלכם יצביעו הרפובליקנים ב-50 מדינות ארה"ב ובחמש טריטוריות אמריקניות, בהן גואם ואיי הבתולה של ארה"ב. לכל מדינה וטריטוריה מוקצה מספר מסוים של צירים לפי פרמטרים כמו גודלה ומידת התמיכה שלה זוכים בה הרפובליקנים.

בסך הכול מחולקים בפריימריז הרפובליקניים 2,469 צירים, ומטרת כל מועמד היא לגרוף כמה שיותר צירים בכל מדינה ולהגיע בסופו של דבר ל-1,235 צירים, המספר הדרוש לניצחון. ביולי תתכנס הוועידה הרפובליקנית הארצית, במילווקי, וויסקונסין, ושם יוכרז המועמד רשמית.