לפני ארבע שנים, כאשר הדמוקרטים פתחו את הבחירות המקדימות שלהם לקראת הבחירות לנשיאות עם ההצבעה המסורתית באיווה, החגיגה הפכה לכאוס מוחלט עם קריסה של האפליקציה שנועדה לדווח על התוצאות באסיפות העממיות (Caucuses) ובמשך מספר ימים לא היה ברור מי המנצח. דונלד טראמפ, אז הנשיא המכהן שגם נשא באותו היום נאום מצב האומה בפני הקונגרס, לא הסתיר את שביעות רצונו מהבלגן במפלגה היריבה.

"חמאס לא היה תוקף": טראמפ ניצח בפריימריז באיווה ועקץ את ביידן
צריך להדאיג מאוד את ביידן: מה עומד מאחורי הניצחון של טראמפ באיווה?

השנה, הדמוקרטים לא מקיימים הצבעה באיווה והאסיפות של המפלגה הרפובליקנית הלילה לא סיפקו דרמה אמיתית כאשר טראמפ ניצח בהליכה עם 51 אחוזי תמיכה. הניצחון של הנשיא לשעבר, שאם לא יקרה משהו דרמטי ביותר גם יהיה המועמד לנשיאות בסוף המרוץ, היה כל כך צפוי עד שחלק מכלי התקשורת המובילים הכריזו עליו עוד לפני שהסתיימו כל האסיפות ונספרו כל הקולות.

דונלד טראמפ מודיע על ריצה בבחירות לנשיאות 2024, קרדיט: רויטרס

זה היה ליל הבחירות הקר ביותר באיווה מאז תחילת המדידות ב-1972 (כתשע מעלות מתחת לאפס), שגרם רק ל-110 אלף מצביעים להגיע לאסיפות שהתקיימו בבתי ספר, כנסיות ומרכזים קהילתיים, וזאת לעומת יותר מ-180 אלף בהצבעה הרפובליקנית הקודמת ב-2016. אבל זה לא הפריע לטראמפ להוכיח שוב את השליטה המכריעה שלו בקרב המצביעים הנאמנים, כשהוא ניצח ב-98 מתוך 99 המחוזות באיווה, כולל במחוזות שבהן רון דסנטיס וניקי הילי נחשבו לפייבוריטים יותר. אפילו את המחוז האחרון שנותר, מחוז ג'ונסון, הוא עשוי לקחת כאשר עדיין מתנהל שם קרב על חודו של קול מול היילי.

אולי זה הניצחון הצפוי, אולי הכפור העז שהקפיא את המזג החם של טראמפ, אבל הנאום שלו הלילה לא נשמע דומה כלל להתלהמות הרגילה. "אני חושב שזה הזמן שכל המדינה שלנו תתאחד", אמר טראמפ, שאפילו שיבח את דסנטיס והיילי ללא עלבונות. "אנחנו רוצים להיות יחד. בין אם אלה רפובליקנים, דמוקרטים או ליברלים או שמרנים, יהיה נחמד אם נוכל להתאחד ולסדר את העולם ולסדר את הבעיות שלנו".

התוצאה המרשימה באיווה צפויה לתת לטראמפ רוח גבית ותחושת עידוד לקראת ההצבעה הבאה - הפריימריז בניו המפשייר ב-23 בינואר. עד כה, הסקרים הראו שטראמפ אמור לנצח גם שם, אבל ברוב דחוק יותר שהגיע אפילו לפער חד ספרתי מהיילי.

עבור שני המועמדים האחרים - מושל פלורידה, רון דסנטיס, וניקי היילי, לשעבר השגרירה באו"ם ומושלת קרוליינה הדרומית - התוצאות הלילה מהוות איתות מעורב. דסנטיס נראה כמי שכבר נמצא עם רגל וחצי מחוץ למרוץ אחרי שגם איבד תמיכה של פעילים ותורמים מרכזיים, אבל הצליח לסיים במקום השני ולא הסתיר את שביעות רצונו מול "כל אלה שהספידו אותנו".

למרות זאת, ייתכן שמדובר בהישג שלא יחזיק מים לאורך זמן ואם המושל, שנחשב עד לא מזמן לתקווה הרעננה במפלגה מול טראמפ, לא יצליח להגיע להישגים דומים גם בניו המפשייר ובהצבעות הקרובות בחודש הבא, הוא עלול לקפל את הקמפיין עוד לפני ה"סופר טיוזדיי" ב-5 במרץ, או מיד אחריו.    

עבור היילי, התוצאה באיווה יכולה להיות מספקת, על אף שלא סיימה שנייה אחרי שרק לפני חודש היא עמדה בסקרים על 11 אחוזים בלבד, והלילה היא הגיעה ל-19.1 אחוז. היילי מכוונת כעת לניו המפשייר בתקווה להפתיע עם ניצחון, או לפחות הפסד אחרי מאבק צמוד מול טראמפ, והיא כבר מנסה לבסס את עצמה כחלופה היחידה לנשיא לשעבר, במיוחד אם בית המשפט העליון יפתיע ויסלק אותו מפתקי ההצבעה.

היום היילי כבר הכריזה שהיא תקיים עימות טלוויזיוני רק מול טראמפ או מול ביידן. המשמעות היא שערוצי החדשות יוכלו לפנות זמן מסך בשעת צפיית השיא לשבועות הקרובים כי המופע הטלוויזיוני של הרפובליקנים – שהפך לבלתי רלוונטי בגלל שטראמפ לא טרח להשתתף באף אחד מהעימותים עד כה – לא צפוי לחזור בקרוב.