ההסלמה עם איראן עולה מדרגה: יממה לאחר שהרפובליקה האסלאמית תקפה בעיראק ובפקיסטן, שר ההגנה תא"ל מוחמד רזא אשטיאני אמר היום (רביעי) כי "לא נציב לעצמנו גבולות, נשתמש בטילים שלנו נגד האויבים בכל עת שיהיה צורך לכך". לדבריו, "הפכנו למעצמת טילים, בכל מקום שיהיה איום על המדינה, נגיב והתגובה תהיה נחרצת וקשה".

איראן כאמור הציגה את הנכונות שלה להשתמש בכוח הצבאי שלה גם כאשר זה ככרוך בפגיעה בשטח הריבוני של בעלות בריתה ושכנותיה, כמו סוריה, עיראק ופקיסטן. התקיפות עצמן עלולות לעורר עוד יותר את ההסלמה המתמשכת ברחבי המזרח התיכון. טהרן הדגישה כי שיגרה את הטילים לעבר יעדים הקשורים למתקפת הטרור שאירעה במדינה מוקדם יותר החודש, שהייתה הקטלנית ביותר בתולדותיה. לטענת איראן, מדובר גם בנקמה על החיסולים הממוקדים כנגד בכירים איראנים, ושלחה אצבע מאשימה לישראל. 

משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

עלי חמינאי (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי (צילום: רויטרס)

בתוך כך, אנליסטים אמרו שאיראן צועדת על קו דק, בתקווה להציג את כוחה, ולהוכיח כלפי פנים כי השלטון יכול לפגוע באויבי המדינה, מבלי להסתבך בעימות ישיר עם ישראל, ארצות הברית או בעלות הברית שלהן. איראן מעדיפה בדרך כלל להתעמת עם אויביה מרחוק, תוך הסתמכות בקבוצות פרוקסי שונות, כמו חיזבאללה בלבנון, חמאס בעזה והחות'ים בתימן, במקום להפעיל את הכוחות שלה, אך הפעם האירוע היה שונה.

סנאם וקיל, מומחה לאיראן בצוות החשיבה "Chatham House" אמר כי העובדה שאיראן ספגה מתקפה כה קטלנית אל אדמתה, מעידה על הסיכונים של הפעולות שלה באזור. לדבריו, "איראן ניסתה לייצא את העימותים שלה למדינות מרוחקות במקום לנהל אותם קרוב לבית. האירוניה הגדולה עבור איראן שהיא היותה נוכחת כל כך מעבר לגבולותיה ומשכה לעצמה סיכונים ביטחוניים ברבה גבוהה ביותר".