נאט"ו הודיעה רשמית כי בשבוע הבא ייפתח התרגיל הצבאי הגדול ביותר של הברית הצפון אטלנטית מאז תום המלחמה הקרה בהשתתפות כ-90 אלף חיילים שיתאמנו לאפשרות של מתקפה רוסית על אחת המדינות החברות.

פלישה לבלקן ופולין, עשרות אלפי חיילים יגויסו: תסריט הבלהות של אירופה
לקראת פלישה נוספת? פוטין הזהיר: "יש בעיות עם המדינה השכנה"

בתום יומיים של דיונים של הרמטכ"לים של מדינות הברית בבריסל, נמסר כי תרגיל "מגן איתן 24" (Steadfast Defender 24) יכלול כ-90 אלף חיילים מ-31 מדינות הברית ומשבדיה, המספר הגדול ביותר מאז תום המלחמה הקרה לפני יותר משלושה עשורים. התרגיל הגדול ביותר שהתקיים עד כה היה באזור נורבגיה בשנת 2018 עם 51 אלף חיילים.

התרגיל צפוי לכלול לפחות 80 כלי טיס ו-50 ספינות ויותר מאלף כלי רכב משוריינים. הוא יתפרש ברחבי אירופה עם התמקדות באגף המזרחי, מול רוסיה. סוכנות הידיעות הגרמנית דיווחה כי במוקד התרגיל יעמוד התסריט של מתקפה רוסית על אחת המדינות החברות והפעלת סעיף 5 של אמנת נאט"ו שקובע כי התקפה חמושה על אחת המדינות היא התקפה על כולן.

"הברית תפגין את יכולתה לחזק את האזור האירו-אטלנטי באמצעות תנועת כוחות מעבר לאוקיינוס מכיוון אמריקה הצפונית", אמר המפקד הצבאי של נאט"ו, כריס קאבולי. בשל כך, הכריז שאפס על הפריסה הגדולה ביותר של כוחות בריטיים יבשתיים במסגרת נאט"ו מזה 40 שנה במחצית הראשונה של השנה הנוכחית.

ולדימיר פוטין נואם: "כמעט כל הפוטנציאל הצבאי של נאט"ו משמש כנגד רוסיה", צילום: רויטרס

הם גם יטלו חלק בתרגיל "מגן איתן 24" (Steadfast Defender 24) שתקיים הברית במזרח אירופה בחודש הבא בהשתתפות כל 31 המדינות החברות ושבדיה. מדובר באחד התרגילים הגדולים ביותר של נאט"ו מאז תום המלחמה הקרה והגדול ביותר מאז תחילת המלחמה באוקראינה לפני כשנתיים.

מוקדם יותר השבוע, הודיע שר ההגנה הבריטי, גרנט שאפס, כי ארצו תפרוס במסגרת התרגיל 20 אלף אנשי צבא, בהם 16 אלף חיילים מצבא היבשה, המספר הגדול ביותר של אנשי יבשה בריטים שיוצבו במסגרת נאט"ו מזה 40 שנה. הכוחות יישארו עד יוני עם טנקים, ארטילריה ומסוקים.

כמו כן, הצי המלכותי ישלח את נושאת המטוסים המלכה אליזבת עם מטוסי F-35 וקבוצת הקרב שכוללת משחתות ופריגטות, יחד עם צוללות ולוחמי קומנדו מהנחתים שיוצבו באזור הארקטי. חיל האוויר המלכותי גם ישלח מטוסי F-35 ומטוסי פוסיידון לאיסוף מודיעין.