"תוכנית 'משולש אל-אקצא' נועדה לחסום שלוש נקודות ימיות חיוניות - באב אל-מנדב, מצר הורמוז ותעלת סואץ", כך דווח היום (שבת) ב-"Middle East Spector", במאמר המתעסק בפעולותם האחרונות של החות'ים, קבוצת המורדים מתימן.

דיווח: כך סייעו איראן וחיזבאללה לתקיפות החות'ים בים האדום
"אנחנו הבאים בתור": מבצע ההונאה הגדול של נסראללה נחשף

על פי הדיווח, אם התוכנית תבוצע, התמרון עלול לשבש את הסחר העולמי עוד יותר ולהשבית את נתיבי השיט. לפני מספר שבועות, איראן אמרה שתשבית את הספנות העולמית אם התקיפות יימשכו בעזה - אימרה שתומכת בטענה כי החות'ים, שליחיה של איראן, פועלים להתחלת מלחמת עולם. 

מוקדם יותר היום, דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס על הקשר ההדוק בין תקיפות החות'ים בים האדום למשטר האיראני. לדברי גורמים במזרח התיכון ששוחחו עם סוכנות הידיעות, איראן סיפקה מזל"טים וטילים מדויקים ששימשו את החות'ים למתקפות על כלי שיט מסחריים בדרכם לישראל. עוד דווח כי מפקדים ממשמרות המהפכה ומארגון הטרור חיזבאללה סיפקו לחות'ים הכשרות צבאיות ומידע מודיעיני.

החות'ים בתימן מודים במתקפה על מכלית נורבגית (צילום :רויטרס)

כידוע, כחלק משבט שמקורו במחוז סעדה בצפון-מערב תימן, החות'ים הם חסידי הענף הזיידי של האיסלאם השיעי שאליו משתייכים כ-25% מאוכלוסיית המדינה. לאחר איחוד צפון תימן ודרום תימן ב-1990, החות'ים ניהלו שורה של מעשי מרד, ובשנת 2014 השתלטו בהצלחה על צנעא, הבירה, ופתחו במלחמת אזרחים שנמשכת עד היום.

החות'ים החלו לתקוף באופן קבוע את סעודיה לאחר שזו התערבה במלחמה בתימן ב-2015. אנליסטים אומרים כי החות'ים מקבלים אימונים, מומחיות טכנית וכלי נשק מתוחכמים יותר ויותר - כולל מל"טים, טילים בליסטיים וטילי שיוט - מאיראן ומבעלת בריתה הלבנונית חיזבאללה. מחודש אוקטובר ועד היום - החות'ים תקפו מספר ספינות בים האדום - תחילה, כדי לפגוע בספינות ישראליות, וכעת נחשף - כדי לשבש את המסחר העולמי, לצד פגיעה בספינות השטות באזור.