השר הבלגי לשיתוף פעולה בינלאומי הוציא הצהרה ובה אישר כי מדינתו תתמוך בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הפלילי בהאג, בטענה כי זו מבצעת רצח עם בפלסטינים בעזה.

עדויות מה-7/10 וסיוע הומניטרי: טיעוני ישראל ביום השני לדיון בהאג
אחרי המשפט בהאג: התביעה החדשה נגד ישראל

כזכור, לפני כשבועיים בית הדין לצדק בהאג התכנס כדי לדון בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל. באחד מהדיונים אמר נציג דרום אפריקה כי "ישראל מכפיפה את העם הפלסטיני למשטר אפרטהייד, ומבצעת רצח עם בפלסטינים". שר המשפטים של דרום אפריקה הוסיף: "ישראל מטילה מצור ארוך שנים על עזה, ומונעת כניסה ביבשה ובים. היא יישות כובשת". 

טענות דרום אפריקה התמקדו גם במצב ההומניטרי ברצועה: "93% מהאוכלוסיה סובלת מרעב חמור. מכל האנשים בעולם, שסובלים בימים אלו מרעב – יותר מ-80% נמצאים בעזה. מומחים צופים שיותר עזתים ימותו מרעב וזיהומים מאשר מהתקיפות של צה"ל. ישראל חוסמת העברת ציוד רפואי לצרכי חירום". בנוסף, טענה דרום אפריקה, כי ישראל ביצעה פשעי מין בילדים ובנשים וחוטפת תושבים.

החלטה על הצעדים הבאים צפויה בשבועות שלאחר הדיונים. פסקי הדין של בית הדין הבינלאומי הם סופיים וללא ערעור, אך אין לו דרך לאכוף אותם. פסיקה נגד ישראל עלולה לפגוע במוניטין הבינלאומי של המדינה וליצור תקדים משפטי.