ביום חמישי צפוי להגיע לישראל שר החוץ של איטליה, אנטוניו טאיאני. ביקורו יתקיים ברקע המתיחות שנוצרה בשל התבטאותו בשבת האחרונה, כאשר בתשובה לשאלת מנהיגת השמאל האיטלקי, אלי שליין, שדרשה כי איטליה לא תשלח נשק לסכסוך במזרח התיכון, ענה טאיאני כי כבר בשביעי באוקטובר  קיבלה ממשלת איטליה החלטה שלא לחמש את ישראל.

מאחורי אמירתו של טאיאני עומד החוק האיטלקי שאושר במדינה אחרי מלחמת העולם השניה ואוסר על איטליה למכור אמצעי לחימה למדינה שמנהלת מלחמה. אולם, לפני כשנתיים, הפרלמנט האיטלקי מצא פתרון חקיקתי שאיפר לו להתגבר על החוק ובאמצעות החלטה מיוחדת של הפרלמנט נתן אפשרות לספק תחמושת לאוקראינה הנלחמת נגד רוסיה. תשובתו של טאיאני השייך למפלגת המרכז-ימין "פורצה איטליה" עוררה זעם בקרב הפעילים הפרו-ישראלים באיטליה. 

מרקו זאני, חבר הפרלמנט האירופי,  חבר מפלגת הליגה הצפונית של משנה לרה"מ איטליה, מתאו סלביני, הגיב לדברי שר החוץ האיטלקי בריאיון ל"מעריב": "ההתבטאות של שר החוץ טאיאני מאוד הפתיעה אותי. ברור כי עיקר הביטחון הישראלי מבוסס לא על הנשק האיטלקי , אך להתגאות ולהדגיש את העצירה במכירת הנשק למדינה ידידותית  כמו ישראל , בעיניי זה צעד פוליטי פופוליסטי. חברים נמדדים בעת צרה, זה רלוונטי גם לגבי היחסים בין המדינות. ישראל לא פלשה לעזה ולא תקפה ראשונה, אלא הותקפה באכזריות על ידי אסלאמיסטים קיצוניים. על איטליה לנהוג בעקביות ולתמוך בישראל שהיא הידידה הטובה שלנו". 

השדולה הפרו-ישראלית "אודאי - ידידי ישראל" קיימה סדרת מפגשים עם חברי הפרלמנט האיטלקי במטרה לגבש רוב כדי להעביר החלטה דומה לזאת שלפני שנתיים אפשרה הספקת תחמושת לצבא אוקראינה.

אולם, היוזמה נתקלה בקושי הנובע מהעדר קונצנזוס בקרב חברי הפרלמנט האיטלקי בנוגע למלחמה שישראל מנהלת נגד ארגון הטרור חמאס. לדברי חבר הפרלמנט האיטלקי: "הפרופגנדה הפרו - פלסטינית שהיא מאוד אגרסיבית במדינות אירופה גרמה לחברי הפרלמנט, כולל לאלה ששייכים למרכז – ימין האיטלקי, לתפוס עמדת האמצע, כאשר הם לא תוקפים את ישראל, אך גם לא ממהרים להתייצב לצידה בצורה ברורה וחד-משמעית. הקונצנזוס שנוצר סביב התמיכה המערבית באוקראינה לא קיים לגבי ישראל והמלחמה שהיא מנהלת ברצועת עזה. על כן, בסבירות גבוהה לא ניתן יהיה לגבש רוב כדי להעביר החלטה המתגברת על החוק האוסר מכירת נשק למדינה שנמצאת במצב מלחמה".

זאת ועוד: ל"מעריב" נודע כי לאחרונה בפרלמנט האיטלקי מתגבשת הצעת החלטה הקוראת לסיום מיידי של המלחמה ולקידומו של פתרון שתי המדינות לשני עמים. מי שמקדמת את היוזמה היא המפלגה הדמוקרטית של איטליה בראשות אלי שליין (שכאמור, אתגרה את שר החוץ טאיאני בדרישה שלא למכור נשק לישראל בשל המלחמה בעזה).

המפלגה הדמוקרטית גיבשה הצעת החלטה וכעת המסמך נמצא בשלבים האחרונים של הניסוח, בהתייעצות עם המשפטנים שעובדים על הנוסח הסופי שבקרוב יוצג לכלל סיעות הפרלמנט על מנת לגבש רוב שנדרש על מנת לאשר את ההחלטה. הצעת החלטה, כאמור, תדרוש מישראל סיום המלחמה והקמת מדינה פלסטינית. חברי המפלגה הדמוקרטית פועלים מול חברי הפרלמנט השייכים למפלגות המרכז " המתונות" ( כולל מפלגת המרכז-ימין "פורצה איטליה", אותה הוביל בעבר רה"מ איטליה לשעבר, סילביו ברלוסקוני, ואליה משתייך שר החוץ של איטליה, אנטוניו טאיאני) על מנת להציג את ההחלטה כעמדה של רוב המפלגות באיטליה הנמצאת בקונצנזוס.

ויטוריו פזאטו, פוליטיקאי איטלקי המקורב למפלגה "האחים של איטליה" של רה"מ ג'ורג'יה מלוני, מייסד התנועה "מתנדבים למען איטליה" – תנועה רפובליקאית בינלאומית של ידידי ישראל , אמר בשיחה עם "מעריב": "למרכז – ימין האיטלקי צריך להיות ברור: ישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. אם אנחנו כמו אירופאים לא נתמוך בישראל כדי להשמיד לחלוטין את הטרור הקיצוני של חמאס  - אין מה לדבר על הפתרון לפלסטינים. הסכנה של הטרטר האסלאמיסטי מאיימת לא רק על ישראל, אלא על כל העולם המערבי".

שתי הסוגיות המורכבות: ההחלטה המתגבשת בפרלמנט האיטלקי הקוראת לסיום המלחמה ולפתרון שתי המדינות, כמו גם - האיסור של מכירת תחמושת לישראל, בסבירות גבוהה יעלו במהלך השיחות ששר החוץ של איטליה, אנטוניו טאיאני, ינהל ביום חמישי הקרוב, במהלך ביקורו בישראל.