היכן מסתתר מנהיג חמאס ואדריכל המתקפה הרצחנית של ה-7 באוקטובר יחיא סנוואר? ארבעה חודשים לאחר הטבח, כוחות צה"ל מצאו לאחרונה כלובים בתוך מנהרות, בהם על פי ההערכות הוחזקו חטופים בעומק ח'אן יונס, מקום הולדתו של סינוואר ומרכז הפעילות הפוליטית של חמאס בדרום הרצועה, כך מסרו לרשת NBC גורמים רשמיים ישראלים. סינוואר ומנהיגים נוספים של חמאס מתחבאים בסמוך למקום הימצאותם של תאי הכליאה, "מוגנים" בזהירות בזכות החטופים ומחבלי חמאס מדרג נמוך. 

חטופה שחזרה מהשבי חושפת: "סינוואר הגיע ושאל מה שלומנו"

"סביר להניח שסינוואר והנהגת החמאס שהו בסמוך לחטופים הללו, ואז התקדמו הלאה", כך לפי יונתן קונריקוס, דובר צה"ל לתקשורת הזרה. "הקרבה אל השבויים הישראלים הצילה את חייו יותר מפעם אחת", הוסיף. 

חמאס השקיע מאמץ רב כדי לשמור על תקשורתו של סינוואר עם מנהיגי הארגון בדוחה, בירת קטאר, והצליח להתחמק מהמודיעין הישראלי גם במהלך הפסקת האש בחודש נובמבר, עם שחרורם של חלק מהחטופים. 

לפי ההערכה כעת, סינוואר נמצא בתנועה מתמדת, ומשנה מיקומים על מנת להימנע מלכידתו. השבוע, כוחות צה"ל כיתרו את ח'אן יונס, כשהסברה היא שמנהיג חמאס נמצא בעומקו של מבוך מנהרות מתחת לעזה, אך בה בעת ישנה גם האפשרות כי הוא ברח למצרים דרך מנהרה.

גורם ישראלי לשעבר מסר לרשת האמריקאית כי באשר לעסקה שתכלול את סיום את המלחמה עם "הסרתם" של שישה בכירים בחמאס, שהכוונה ככל הנראה להגלייתם מעזה - ציין הגורם כי הוא חושש מתוצאה כזו: "אם הוא (סינוואר) יחיה בחו"ל ויפקח על המנהיגים הנותרים של חמאס, וחמאס יקבל תפקיד בהסדר העתידי בעזה, זה יחזק את הניצחון שלו ב-7 באוקטובר", אמר. 

שני פקידים ישראלים נוספים אמרו כי לסינוואר יש שלוש רצונות: הישרדות אישית, המשך הפעילות הארגונית של חמאס ולקיחת חלק בהנהגת עתידית בעזה. ד"ר גרשון בסקין, מומחה למזרח התיכון שתיווך בעסקת גלעד שליט, מסר לרשת NBC כי הוא לא מאמין שסינוואר יסכים להגלייתו מעזה. "זו דינמיקה שונה, סינוואר יודע שהוא ימות כשהיד, והוא לא מפחד מזה", הדגיש.