משרד החוץ האמריקני הודיע היום (שישי) כי ארצות הברית החליטה להשעות את כל הסיוע הכלכלי שהיא נותנת לאונר"א בעקבות המידע שמצביע על כך ש-12 עובדים של הארגון היו מעורבים בטבח של חמאס בשבת השחורה ב-7 באוקטובר. הנציב הכללי של סוכנות הפליטים הפלסטינים של האו"ם, פיליפה לזריני, הודיע כי ישראל מסרה לו מידע לפיו כמה מעובדי הסוכנות בעזה היו מעורבים במתקפת הטרור.

לזריני הודיע כי "כדי להגן על יכולתה של הסוכנות לספק סיוע הומניטרי, קיבלתי את ההחלטה לפתוח בחקירה על מנת לבסס את האמת ללא כל דיחוי". לזריני לא חשף את מספר העובדים שהיו מעורבים במתקפת הטרור, וגם לא אופן מעורבותם. עם זאת, הגיש כי "כל עובד אונר"א שהיה מעורב בפעילות הטרור יישא באחריות, לרבות באמצעות העמדה לדין פלילי".

הפגנה מול אונר''א בעזה (צילום: רויטרס)
הפגנה מול אונר''א בעזה (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר החודש, ארגון UN Watch פרסם דו"ח חדש החושף כיצד מורים של אונר"א, הגוף העוסק במתן שירותים לפלסטינים, שיבחו את הטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר. הארגון העצמאי העלה תחקיר מעמיק שבו חשף כיצד המורים בארגון, הממומן על ידי מדינות המערב, מעודד אנטישמיות. על פי הדו"ח, בזמן שהטבח המחריד בעוטף עזה הועבר בשידור חי ברשתות החברתיות, מורים מאונר"א חגגו והצדיקו את המעשים המחרידים בתגובות בחשבונותיהם הפרטיים. אחד המורים העונה לשם אוסאמה אחמד, כתב: "אללה הוא הגדול, אללה הוא גדול, המציאות עולה על הדמיון הכי פרוע שלנו".

עובד נוסף באונר"א, בשם מוחמד עדוואן, העלה פוסט ארוך בחשבון הפייסבוק שלו וכתב: "מה שאנו עושים זו התנגדות, החזרת הזכויות שלנו, אנו מגנים על ארצנו. מה שהם עושים נקרא כיבוש וקולוניאליזם, אני חושב שהמערב מבין זאת היטב. הם חיים בבתים הכבושים שלנו ומפציצים את הבתים שלנו והורגים את הילדים, הנשים והקשישים שלנו".

בית ספר של אונר''א (צילום: רויטרס)
בית ספר של אונר''א (צילום: רויטרס)

במקביל, מנהלת בית הספר של אונר"א, אימאן חסן, הצדיקה את הטבח והגדירה אותו כ"השבת הזכויות הפלסטיניות". במקרה אחר, ראוויה הלס, מנהלת מרכז ההדרכה של הארגון בח'אן יונס, האדירה את המחבלים שלקחו חלק בטבח וכינתה אותם כ"גיבורים".

עוד נחשף בתחקיר המעמיק, כי מורה לאנגלית בשם אסמה רפיק קוהיל, צפה בשידור החי ואף הוסיף לבבות, כשמקביל, מנהלת בית ספר נוספת כתבה "ברוכים הבאים לחודש אוקטובר הגדול". מאז שנת 2015, הארגון UN Watch חשף למעלה מ-150 פרופילים של עובדי אונר"א ברשת הפייסבוק, אשר הכילו הסתה לטרור נגד ישראל ואנטישמיות.