כלי התקשורת ברחבי העולם עקבו מקרוב אחרי הדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק על הוצאת הסעדים הזמניים בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל והדגישו כי השופטים נמנעו מלהורות על הפסקת המלחמה נגד חמאס ברצועת עזה."בית הדין של האו"ם נמנע מלדרוש שישראל תעצור את המערכה הצבאית שלה", נכתב בכותרת הראשית של הניו יורק טיימס, שהוסיפה כי השופטים "פסקו שישראל חייבת למנוע מעשים כלשהם של רצח עם מצד כוחותיה ולאפשר לעוד סיוע להיכנס לעזה".

ארדן על אונר״א: ״האו״ם פועל פיזית להשמיד אותנו"
"לשים סוף לשקרים": ראש השב"כ בדרישה חריגה משרי הממשלה | דיווח

הדיווח הדגיש כי בית הדין לא צפוי לפרסם במשך שנים את הפסיקה הסופית שלו לגבי הטענות שישראל מבצעת רצח עם נגד האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה וכי הפסיקה היום הייתה זמנית ומחייבת, על אף שלבית הדין כמעט אין סמכות אכיפה.

גלעד ארדן תוקף את האו"ם (צילום :ללא קרדיט)

גם רשת CNN הצהירה בכותרת הראשית כי "בית הדין העליון של האו"ם עצר לפני מתן הוראה להפסקת אש בעזה" וכי בית המשפט "אומר שישראל חייבת לפעול באופן מיידי כדי למנוע רצח עם, אבל לא קורא לעצירת הפעולות הצבאיות".

רשת השידור הבי-בי-סי הדגישה בכותרת את הוראת השופטים כי "ישראל חייבת למנוע מעשים של רצח עם בעזה", ורק בכותרת המשנה ציינה כי השופטים "נמנעו מלהוציא צווי חירום שמורים על הפסקת אש בעזה".

אולם העורך הוותיק של הבי-בי-סי לחדשות חוץ, ג'רמי בואן, מיהר להדגיש כי הפסיקה היא "ניצחון עבור עורכי הדין של דרום אפריקה ותבוסה עבור הישראלים". לפי בואן, דבריה של נשיאת בית הדין, ג'ואן דונוהיו, כי ישראל חייבת לשנות את אופי הלחימה שלה באופן קיצוני "מצביעים שבית הדין לא מסכים" עם הצהרותיה של ישראל כי היא מכבדת את חוקי המלחמה. "אני חושב שהישראלים יכעסו על הפסיקה והדרום אפריקאים ישמחו מאד שהטיעון שלהם התקבל על ידי בית הדין", סיכם.

הגרדיאן הסביר לקוראיו כי הפסיקה "לא מורה באופן מפורש על הפסקת אש", אולם בית הדין "הורה לישראל לנקוט בצעדים כדי למנוע ולהעניש את ההסתה הישירה של רצח עם במלחמה בעזה". "בפסיקה סוחפת, רוב גדול של 17 שופטי ההרכב הצביעו בעד צעדים דחופים שמכסים את מרבית מה שדרום אפריקה ביקשה, עם היוצא מן הכלל הבולט של הוראה לעצור את הפעולה הצבאית בעזה", ציין אתר היומון הבריטי.

בלה מונד הצרפתי נכתב כי בית הדין "מורה לישראל לאפשר גישה הומניטרית לעזה ומבקש ממנה למנוע מעשים כלשהם של 'רצח עם'". הידיעה ציינה כי השופטים לא פסקו לגבי השאלה אם ישראל מבצעת או לא רצח עם בעזה וכי התהליך עשוי להימשך עוד שנים ארוכות.

הדר שפיגל הגרמני ציין כי "ישראל לא חייבת לעצור מיידית את הפעילות הצבאית שלה ברצועת עזה", אולם בית הדין הורה לישראל לספק סיוע הומניטרי ולמנוע רצח עם.

באל פאיס הספרדי נאמר כי בית הדין "נמנע מלבקש מישראל לעצור את המבצע הצבאי בעזה" וכי השופטים "ביקשו מהמדינה היהודית לנקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי למנוע מעשים של רצח עם נגד האוכלוסייה הפלסטינית במובלעת".