ארצות הברית מתכננת להציב נשק גרעיני בבריטניה לראשונה מזה 15 שנה, כך דווח הלילה (שבת) בעיתון "הטלגרף" הבריטי. על פי הדיווח, ארצות הברית כבר הוציאה חוזי רכש למתקן חדש בבסיס חיל האוויר האמריקאי במחוז ווסט סאפוק כשעל פי ההערכות בכוונת וושינגטון להציב ראשי נפץ גרעיניים בעוצמה של פי שלוש מעוצמת הפצצה על הירושימה.

ביידן חשב להתיש את פוטין באוקראינה, אבל בעזה הכל התהפך
האם מלחמת רוסיה-אוקראינה עלולה להידרדר למלחמת העולם השלישית? | פרשנות

המסמכים מראים שהפנטגון הזמין ציוד חדש לבסיס, כולל מגנים בליסטיים שנועדו להגן על אנשי צבא מפני התקפות על "נכסים בעלי ערך גבוה". הבסיס האמריקאי צפוי לאחסן פצצות מדגם B61, פצצות גרעינית המהוות את מאגר הנשק התרמו-גרעיני העיקרי של ארצות הברית מסוף המלחמה הקרה. 

על פי ההערכות העיצוב של פצצות ה-B61 כולל רקטות קטנות על גבו שיכולות לסייע לנשק להסתובב ולייצב את עצמו ברגע שהוא נורה ממטוס. ניתן לשלוט בעוצמת הפיצוץ של להחל מ-0.3 קילוטון בלבד ועד לתפוקה מקסימלית של 50 קילוטון. יכולת הקיפאון של B61-12 מסווגת אך לא צפויה לעלות על 24 ק"מ אפילו בתנאים אידיאליים, מה שמגביר את יכולת ההישרדות של מטוסים שאינם חמקנים שיכולים לפעול באזורים בהם מערכות הגנה אוויריות מודרניות לא עובדות, ולצאת מאזור הפיצוץ.

פצצות מדגם B61 (צילום: REUTERS/USAF/John Lasky GN/jp)
פצצות מדגם B61 (צילום: REUTERS/USAF/John Lasky GN/jp)

ארה"ב כבר הודיעה על תוכניות להציב שתי טייסות של מטוסי קרב מהדור החמישי F-35 בעלי יכולת לשאת את הפצצות. באוקטובר, בכירים אמריקאים ביקשו אישור מהקונגרס להתחיל בפיתוח של פצצת B61 חדשה עם מטען גבוה יותר, בטענה שנשק חזק יותר "יספק לנשיא אפשרויות נוספות נגד מטרות צבאיות מסוימות קשות יותר ורחבות שטח".

כזכור, ארה"ב הוציאה טילים גרעיניים מבריטניה ב-2008 לאחר שהאיום למלחמה קרה פחת, אולם כעת ככל שהאיום על מדינות נאט"ו מצד מוסקבה הולך וגדל, בוושינגטון מבקשים להעביר מסר ברור לקרמלין. לארה"ב יש כיום ראשי נפץ המוצבים בבלגיה, גרמניה, איטליה, הולנד וטורקיה.

בשבוע שעבר אמר בכיר בצבא נאט"ו כי אזרחים פרטיים צריכים להתכונן למלחמה כוללת עם רוסיה ב-20 השנים הקרובות שתדרוש שינוי בחייהם. הגנרל סר פטריק סנדרס, ראש המטה הכללי הבריטי, המשיך והזהיר כי יהיה צורך לקרוא לציבור להילחם אם תהיה מלחמה עם רוסיה כי הצבא קטן מדי.

בתגובה, אמרה דוברת משרד החוץ הרוסי, כי מוסקבה תגיב להחזרת הנשק הגרעיני האמריקאי לאדמת בריטניה ב-"צעדי נגד". "אם הצעד הזה ייעשה אי פעם, אנחנו נראה בו כהסלמה", אמרה. דובר הפנטגון אמר כי "ארה"ב משדרגת באופן שוטף את המתקנים הצבאיים שלה במדינות בעלות הברית".