הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ניצח מוקדם יותר השבוע בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית שנערכו בניו-המפשייר, ונראה כי הוא דוהר שוב להתמודדות ראש בראש עם הנשיא המכהן ג'ו ביידן

טראמפ מגדיל את הפער מול ביידן: "עשה מהפך, שום דבר לא עוצר אותו"
המרוץ לנשיאות ארה"ב: מהו סוד הסחיפה ההמונית של טראמפ? | שלמה שמיר

ד״ר אלי קוק, מרצה בכיר בחוג להיסטוריה כללית וראש התוכנית ללימודי ארה״ב באוניברסיטת חיפה, העריך בשיחה עם "מעריב" כי "אני חושב שהתהליך שקרה כאן מבחינה זו הוא מאוד מעניין. עד השביעי באוקטובר, רוב הציבור זה היה נראה בישראל כתומך בטראמפ סקר שנעשה אפילו בישראל לפני כחודש חודש וחצי ראינו שינוי ומהפך שביידן יצא יותר פופולארי מטראמפ. הציבור הישראלי מזהה משהו נכון".

מה להערכתך כאמור מוביל לשינוי?

"למרות שהמפלגה הרפובליקנית נחשבת יותר פרו ישראלית אבל אני חושב שהסיבות שהם פרו ישראלים צריכים להטריד אותנו. חלק מזה קשור לאוונגליסטים הנוצרים, שחושבים שכל היהודים צריכים להיות בארץ ואז להביא את אסונם של היהודים עבור הגעת ישו. בנוסף טראמפ אדם לא צפוי נרקיסיסט ולא צפוי ההערות שלו אחרי השביעי באוקטובר הפחידו ישראלים ולא בכדי שביבי איכזב אותו, ולא תמך בו והוא לא גיבה אותו וגם השקר על גניבת הבחירות".

אז מה בעצם החשש?

"הסכנה הכי גדולה ממישהו כמו טראמפ זה שהכל אצלו אישי ומסיבה מסוימת הוא ירגיש שמישהו לא מכבד אותו בישראל ברמה אישית הוא עלול להפתיע לטרוף את הקלפים".

ומה יתרונו של ביידן בעניין זה?

"לא בכדי קוראים לביידן הנשיא הציוני האחרון הוא בא מדור אחר, אדם שתומך בישראל למעלה מארבעה עשורים, יש לו המון רקע וידע על מדיניות חוץ כסנאטור וראש וועדה הכי חשובה בקונגרס. הוא נתפס יותר שקול. לטובת טראמפ אפשר אולי להגיד שלפעמים צריך אדם לא צפוי לעומת ביידן שלא מנסה ליצור עימותים והצהרות דרמטיות אלא לפשרות והסכמים מאחורי הקלעים אבל שוב בסופו של שדבר אחרי השביעי לאוקטובר טראמפ אמר למשל 'שחיזבאללה מאוד חכמים' ישראלים אומרים עדיף את הבטוח והמוכר". 

איך מתמודדים למעשה עם כך שלמרות הרטוריקה הלא נעימה טראמפ העביר השגרירות לירושלים, הכיר ברמת הגולן כשטח ישראלי ועוד?

"בסופו של דבר הדברים הללו היו נחמדים ומרגשים אך בסופו של דבר אלו סמלים, ביידן לעומתו במשך חודשים עוקף את הקונגרס כדי להעביר נשק לישראל ויודע להשתמש במערכת הצבאית לעומת טראמפ שמאוד מסוכסך עם הCIA עם הצבא והרבה מאוד לא אוהבים אותו. זה קצת כמו רמת טראמפ סמלים. טראמפ שנוא בעולם ואם עכשיו אנחנו חושבים שהמצב שלנו בעולם לא משהו דווקא ביידן נחשב באמצעות הגיבוי לישראל כדבר הרבה יותר משמעותי שישראל בעצם לא חלק מהימין האמריקאי אלא נכס אסטרטגי ללא קשר לפוליטיקה וזה דבר מאוד חשוב. יש גם אפשרות בהחלט לבקר את טראמפ גם על הסכמי אברהם הרעיון הזה שאפשר לעשות שלום מעל הראש של הפלסטינים 'התפוצץ לנו בפרצוף'. מזוודת הכסף של קטאר נעצרו גם הוא כמו אחרים לא חשב שצריך לקחת ברצינות את האיום מעזה וצריך להגיד גם את זה".

ובאופן כללי ראינו אחרי איווה וניו המפשייר שדרכו של טראמפ סלולה?

"כן, טראמפ יהיה המועמד ויש לו סיכוי מאוד טוב לנצח בבחירות, תהיה כמובן דרמה משפטית יש כאלו שמראים שאם טראמפ יורשע לפני הבחירות לנשיאות זה עלול, לפגוע בפופולאריות שלו אבל לא יודע אם זה באמת נכון. הוא מצליח להביא ציבורים חדשים צעירים מקסיקנים ואפרו אמריקאים." 

מה בעצם הנושא הבוער שעשוי להשפיע על הבוחר בארצות הברית הכלכלה?

"דווקא בעניין הזה יש הפתעה האבטלה ירדה האינפלציה ירדה, ובכל שנה רגילה הייתי אומר לך ביידן לוקח אבל מסיבה לא ברורה סוג של תעלומה ביידן לא פופולארי והאמריקאים לא חושבים שהוא עשה עבודה טובה בכלכלה. יש תאוריות על עליית האינפלציה ולא זוכרים את עליית המשכורות, על הנייר המצב הכלכלי מעולה אך אנשים לא מרוצים וזה עלול לעזור לטראמפ לנצח את ביידן."