אחרי ארצות הברית, אוסטרליה, קנדה ואיטליה - גם בריטניה, גרמניה, פינלנד ורומניה הודיעו היום (שבת) על השהיית המימון לאונר״א על רקע חשד למעורבות של אנשי הארגון בטבח הרצחני של כוחות חמאס ביישובי העוטף ב-7 לאוקטובר.

הדי הפיצוצים: האם המלחמה בישראל תחולל דרמה בבית הלבן?
"בתוך שעות": בהלה בחיזבאללה- האם ישראל תכריז על מלחמה?

הנציב הכללי של אונר"א זעם ואמר כי "השעיית המימון של הסוכנות היא מזעזעת ומאיימת על העבודה ההומניטרית באזור, במיוחד בעזה".

"צרפת מזועזעת מהמידע שפורסם היום בנוגע להשתתפותם של כמה מעובדי אונר"א במתקפות הטרור ב-7 באוקטובר נגד ישראל", הודיעו בממשלת צרפת. הממשלה ציינה את הצהרת אונר"א, מתוך הודעתה לעיתונות, על פתיחת חקירה והשעיית עובדים אלה וחזרה על גינוי פיגועי הטרור שביצעו פעילי החמאס. "אנחנו קוראים לאונר"א לנקוט באמצעים כדי להבטיח שדברי שטנה לא יוכלו עוד לשגשג בתוך הארגון ללא סנקציות תקיפות", נמסר מהממשלה הצרפתית.

צה"ל איתר אמצעי לחימה בשק של אונר"א ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

המדינות שעדיין מזרימות כסף לאונר"א הן יפן, שוודיה, נורבגיה, שוייץ, דנמרק, ספרד ובלגיה.

כזכור, שלושה גורמי ביטחון ישראלים אמרו כי קציני מודיעין צבאי אספו מאגר מידע משמעותי לאחר ה-7 באוקטובר, ובשבועיים האחרונים הם התאימו לו מאגר מודיעיני נוסף שחיזק את ההערכה שעובדי אונר"א היו מעורבים בטבח. ישראל האשימה בעבר את המורים של אונר"א בחינוך נגד ישראל ואת עובדי אונר"א בשיתוף פעולה עם חמאס. 

בשבועות האחרונים הציגה ישראל ראיות חדשות שלדבריה מראות את העוינות של אונר"א כלפי ישראל. בין ההאשמות האחרונות שהועלו על ידי הצבא הישראלי היו העתקים של מכתבים מהזרוע הצבאית של חמאס למשרד החינוך בעזה, המבקשים לפטור מורים מעבודתם כדי שיוכלו להשתתף באימונים צבאיים.

משרד החוץ הטורקי קרא למדינות שהשעו את המימון לסוכנות האו"ם לפלסטינים (אונר"א) לשקול מחדש. טורקיה מסרה בהודעה כי היא מודאגת מהחלטתן, ובהצהרתה נאמר שהיא פוגעת בעיקר באזרחים פלסטינים. עוד הוסיפו: "בעבודה שנעשית תחת תנאים קשים, אונר"א עונה על הצרכים החיוניים של מיליוני פליטים פלסטינים. מאז ה-7 באוקטובר, יותר מ-150 אנשי אונר"א נהרגו על ידי ישראל בעזה".