הממשל הפדרלי של הנשיא ג'ו ביידן ומדינת טקסס על סף התלקחות של עימות ישיר דרמטי אחרי שבית המשפט העליון קבע השבוע כי הסוכנים הפדרלים יכולים להסיר גדרות תיל שהמושל הרפובליקני, גרג אבוט, הורה להציב לאורך הגבול עם מקסיקו. אבוט הבהיר שאין בכוונתו להתקפל והצהיר כי הוא מוכן "להפעיל את כל הכלים שברשותי" כדי לאבטח את הגבול. 

אובמה נשיא ארה"ב בפועל? במפלגה הרפובליקנית טוענים: "לביידן אין שליטה בממשל"

המחלוקת הנוכחית החלה ב-10 בינואר, כאשר המשמר הלאומי של טקסס מנע מסוכנים של הסוכנות הפדרלית למכסים ולהגנת הגבול מלהתקרב לשטח של ארבעה ק"מ בגבול, ליד העיירה איגל פאס, ובראשם פארק שלבי, אחד המוקדים המרכזיים של כניסת מהגרים לתוך ארה"ב. 

הרשויות בטקסס גם החלו להציב גדרות תיל ומחסומים כחלק מתוכניתו של המושל אבוט למאבק בהגירה הבלתי חוקית שבמסגרתה הוצבו גדרות דומות לאורך חלקים נוספים של הגדה של נהר הריו גרנדה מאז שנת 2021. צעדיו של אבוט עוררו את תרעומת הממשל שכבר עתר לבתי משפט כדי לעצור את הצעדים הטקסניים, ובית משפט בטקסס מנע בחודש שעבר מהממשל לפעול נגד גדרות התיל.

יומיים אחרי הצבת החסימות ליד איגל פאס, נמסר כי אישה ושני ילדים שניסו לחצות ממקסיקו טבעו בנהר, ובממשל האשימו את הרשויות בטקסס כי הם מנעו מאנשי משמר הגבול להיכנס לאזור ולספק סיוע. בעקבות זאת, פנה הממשל לבית המשפט העליון בבקשה שיתערב במחלוקת, וזאת אחרי

ביום שני האחרון, קבע בית המשפט העליון ברוב של חמישה שופטים מול ארבעה כי סוכני משטרת הגבולות יכולים להסיר את גדרות התיל, ובכך ביטל את הפסיקה הקודמת. נשיא בית המשפט, ג'ון רוברטס, והשופטת השמרנית, איימי קוני בארט, הצטרפו לשלושת השופטים הליברלים בהרכב.

למרות זאת, אבוט מיהר להצהיר כי "זה לא נגמר". "גדר התיל של טקסס היא הרתעה יעילה לחצייה הבלתי חוקית שביידן מעודד", התריס. "אני אמשיך להגן על הסמכות החוקתית של טקסס לאבטח את הגבול ולמנוע מממשל ביידן להרוס את הרכוש שלנו". 

גם בימים הבאים תועדו סוכנים טקסנים ממשיכים להציב גדרות תיל באזור פארק שלבי, כאשר השלטון הטקסני מסרב לעמוד בדד-ליין שהציב הממשל לפתיחת הגישה לסוכנים הפדרלים. 25 מושלים רפובליקנים הביעו את תמיכתם באבוט והציעו לשלוח כוחות של המשמר הלאומי המדינתי שלהם כדי לסייע לטקסס באבטחת הגבול. 

אבוט המשיך עם הטון המאיים כאשר התראיין אתמול למגיש השמרני, טאקר קרלסון, ואיים כי המדינה הדרומית "תשתמש בכל כלי שנמצא בארגז שלנו כדי להגן על המדינה" וכי הוא מוכן "להתנגשות בלתי נמנעת" עם הממשל, במיוחד אם הנשיא ביידן יחליט כי המשמר הלאומי של טקסס יוכפף לממשל הפדרלי. "זה יהיה אסון מוחלט עבורו", הזהיר.

הסכסוך בין הממשל לבין טקסס הוא עדות נוספת למקום המרכזי שסוגיית הגבול הדרומי תופסת בשנת הבחירות הדרמטית בארה"ב, כאשר בחודש שעבר נרשם מספר חסר תקדים של יותר מ-300 אלף כניסות של מהגרים בלתי חוקיים מכיוון מקסיקו. סקר שפורסם השבוע הראה כי משבר ההגירה הפך לסוגיה המרכזית שמדאיגה את המצביעים עם 35 אחוז שהצביעו עליה לעומת 32 אחוז שציינו את האינפלציה הגבוהה.

המאמצים של הנשיא ביידן לקדם הסכם מקיף על סוגיית ההגירה עם הרפובליקנים בגבעת הקפיטול נתקל בקשיים. המשא ומתן בין הבית הלבן והדמוקרטים לבין הרפובליקנים על גיבוש הצעת חוק לרפורמה בגבול עומד לקראת סיום, אולם הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, הפציר במחוקקים הרפובליקנים שלא לתמוך בה ואחרי שני הניצחונות שלו באיווה ובניו המפשייר מסתמן שהם מתיישרים לפי ההוראה שלו. גם יו"ר הנבחרים, מייק ג'ונסון, הודה כי ההצעה תהיה "מתה עם הגעתה".

בניסיון שכנוע נוסף, ביידן הבטיח אתמול לחסום את הגבול ברגע שהחוק יאושר. "מה שאנחנו דנים בו - אם יהפוך לחוק - יהיו הרפורמות הקשוחות וההוגנות ביותר לאבטחת הגבול שראינו אי פעם במדינה שלנו", אמר. "זה יעניק לי, כנשיא, סמכות חירום חדשה לסגור את הגבול כשהוא הופך לעמוס. אם אקבל את הסמכות הזו, אני אשתמש בה ביום שבו אחתום על החוק".

הנשיא ביידן, שמנסה להיבחר לכהונה נוספת, מרגיש את הלחץ גם מכיוון המחנה הליברלי בארה"ב. אבוט שולח במשך חודשים אוטובוסים מלאים בעשרות אלפי מהגרים בלתי חוקיים לערים ליברליות, ובראשן ניו יורק ושיקגו, וראשי הערים דורשים מהממשל לפעול באופן מיידי לנוכח המשבר המחריף.

גם פעילים דמוקרטים משמיעים קולות נגד הנשיא. "מה שהמפלגה הדמוקרטית לא רוצה ששחורים ישמעו זה שמדובר במדיניות של ביידן. ביידן הוא זה שמאפשר לגבולות להישאר פתוחים", אמר ג'יי. דרנל ג'ונס, תושב הצד הדרומי של שיקגו, שתובע את העירייה אחרי שמבנה של בית ספר נטוש שהיה אמור להפוך למתנ"ס משמש כעת מקלט למהגרים שהגיעו לעיר. "אומרים שזה בגלל אבוט. אבל המהגרים האלה לא היו מגיעים אלמלא ביידן".