נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הודיע היום (ראשון) כי שלושה חיילים אמריקאים נהרגו מתקיפת כטב"מים בבסיס אמריקאי בירדן. לדברי נשיא ארה"ב, המתקפה על כוחות המעצמה בוצעה על ידי "קבוצות מיליטנטיות הנתמכות על ידי איראן רדיקליות שפעלו בסוריה ובעיראק". בנוסף, ביידן הבטיח איים על התוקפים: "לאף אחד אין ספק שאנו נעמיד במקום את כל האחראים לאירוע הזה".

לפחות 12 מנהרות הברחה ממצרים לעזה פעלו ערב המלחמה | דיווח
הפעם פוטין לא אשם: לאן נעלמו מיליוני דולרים מהקופה האוקראינית?

בעקבות התקיפה, חברי קונגרס קראו לביידן לנקוט ביד קשה כלפי איראן. "על הנשיא ביידן להביא את השלכות התקיפה לפתחה של איראן, אסור לנו לעמוד מנגד מול הטרור", כתב חבר הקונגרס רובן גלאגו.

על פי דיווח מוקדם יותר היום של רשת החדשות CNN האמריקאית, מלבד השלושה שנהרגו, מעל ל-30 נפצעו באופן קשה במתקפת הכטב"מים שבוצעה על הבסיס במזרח ירדן. מדובר באירוע הראשון מאז תחילת המלחמה ברצועה בו נהרגו חיילים אמריקאים מאש אויב במזרח התיכון, זאת לאחר עשרות תקיפות על בסיסים אמריקאיים לאורך השבועות והחודשים האחרונים.

"שלושת אנשי הצבא האמריקאים שאיבדנו היו פטריוטים במלוא מובן המילה", נמסר בהודעה מטעמו של ביידן, שציין כי "הלב של אמריקה כבד". "יחד, נמשיך לשמור על החובה הקדושה שלנו כלפי המשפחות. נמשיך את המחויבות שלהם להילחם בטרור. ושלא יהיה ספק - אנחנו נבוא חשבון עם האחראים בזמן ובאופן שאנחנו נבחר".

תקיפה של מיליציות פרו איראניות בדצמבר 2023 (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

על פי הודעת פיקוד המרכז של ארצות הברית, לא ברור מדוע מערכות ההגנה האווירית של הבסיס נכשלו במניעת חדירת הכטב"מים אל שטח המתקן, והדברים על פי הפיקוד נמצאים בתהליכי בדיקה.

לפי דיווח ברשת סקאי, ההתקפה כוונה נגד מתקן צבאי בשם "מגדל 22" בירדן והחיילים שנפגעו ישנו באוהלים. דובר ממשלת ירדן הגיב לפרסומים על התקיפה, וקרא: "המתקפה שכוונה לחיילים אמריקאים לא התרחשה על אדמת ירדן". עוד הבהיר: "מיליציות טרור ביצעו את התקיפה שכוונה לבסיס אל-טנף ואל-קאעידה מחוץ לגבולותינו". הוא הוסיף כי מדובר בבסיס אמריקאי בתוך שטח סוריה, סמוך לגבול הירדני.

שעות אחדות לפני ההודעה האמריקאית, קיבלו המיליציות הפרו איראניות בעיראק אחריות על מתקפת כטב"מים לפנות בוקר נגד שלושה בסיסים אמריקאיים בס'וריה - א-שדאדי, א-רכבאן וא-תנף בסוריה - ובנוסף טענו לפגיע במתקן ימי ישראלי.