מוזיאון השואה בעיר הצפונית פורטו שבפורטוגל ציין ביום שישי האחרון את יום השואה הבינלאומי באירוח של כ-2,000 תלמידי חטיבה ותיכון מבתי ספר מכל רחבי המדינה. הטקס הוקדם ביום אחד מהמועד שנקבע בשנת 2005 על ידי האסיפה הכללית של האו״ם כיום הזיכרון הבינלאומי לזכר ששת מיליוני היהודים שנרצחו על ידי הנאצים בין השנים 1945-1938.

היום כולו לווה באבטחה כבדה של המוזיאון ושל בני הנוער שביקרו במקום, לאחר שמאז מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, המוזיאון נסגר לציבור הרחב בשל החשש לביטחון המבקרים והקהילה. 

צוות המוזיאון הכין עבור המבקרים הצעירים תכנית שכללה היכרות עם רצח העם שבוצע ביהודי אירופה באותן שנים. כל בית ספר שהשתתף ביום הזה, קיים טקס זיכרון משלו, שבכלל הדלקת נר זיכרון בחדר השמות במוזיאון, חלל ייחודי המתעד את שמותיהם של עשרות אלפי יהודים שנרצחו בשואה. 

בשלוש השנים שחלפו מאז שהוקם, מוזיאון השואה בפורטו, היחידי בחצי האי האיברי, אירח כ-150 אלף בני נוער. המבקרים במוזיאון ולומדים על מה שקרה לפני, במהלך ואחרי השואה, והביקור בחלל שתוכנן ועוצב בצורה מדויקת, מותיר רושם עז על המבקרים. בין המיצגים במקום, מיצג תאי השינה במחנה ההשמדה אושוויץ, חפצים ומסמכים המוצגים במקום שהשתייכו לניצולים שנמלטו מהנאצים לעיר פורטו. 

״מדי שנה מבקרים את המוזיאון כ-50 אלף בני נוער מבתי ספר בכל רחבי המדינה, מספר המהווה כ-5% מכלל תלמידי בתי הספר במדינה. כאן הם מתקשרים איתנו ואנו מרגישים שהם מבינים ואוהבים אותנו״, אמר מייקל רות׳וול, מנהל מוזיאון השואה שסבו נרצח באושוויץ.

2,000 בני נוער ביקרו במוזיאון השואה בעיר פורטו לציון יום השואה הבינלאומי (צילום: CIP/CJP Bizarrro)
2,000 בני נוער ביקרו במוזיאון השואה בעיר פורטו לציון יום השואה הבינלאומי (צילום: CIP/CJP Bizarrro)

בתוך כך, בקור מקפיא, התקיים טקס לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה בטירספול, בירת טרנסניסטריה - החבל הבדלני במולדובה. האירוע נערך באנדרטת השואה שבעיר הבירה בהשתתפות ראש ממשלת טרנסניסטריה אלכסנדר רוזנברג ובהובלת הרב פנחס זלצמן רבה של מולדובה.

הקהילה היהודית בטרנסניסטריה בראשותו של יו"ר הקהילה יורי קרייצ'מן, מציינת מידי שנה בטקס ממלכתי את יום השואה הבינלאומי ואת מאות אלפי היהודים שחיו באזור לפני השואה. הרב פנחס זלצמן, רבה של מולדובה מכהן גם כרבם של יהודי טרנסניסטריה.

ראש ממשלת טרנסניסטריה אלכסנדר רוזנברג נאם בטקס ואמר: ״יש לנו מחוייבות לפריחת הקהילות היהודיות כאן בטרנסניסטריה. במיוחד כעת, אחרי אירועי 7.10 כולנו צריך לזכור את התפקיד שלנו לדאוג שלא תתרחש עוד שואה".

רבה של מולדובה הרב פנחס זלצמן שיבח את הפעילות של השלטונות בשמירה על הקהילות היהודיות. "לפני 100 ימים אירע טבח מזעזע בתושבים בישראל, האמירה 'לעולם לא עוד' נרמסה ברגל גסה על ידי מחבלי החמאס. כאן בטירספול רואים כיצד השלטונות מכבדים השמירה על זכר השואה ועל שורדי השואה".

כמו כן, רבנים מוועידת רבני אירופה הצטרפו למסורת של עמותת שם ונר והדליקו את נרות הנשמה הייחודיות של העמותה. בין הרבנים שהדליקו, הרב הצבאי הראשי של גרמניה והרב הראשי של לייפציג וחבל סקסוניה, הרב מרדכי זולט באלה, שבחר לבצע את ההדלקה בבית העלמין בלייפציג, שם קבורים נספים מהשואה.

גם הרב הראשי של הקהילה היהודית בפרנקפורט, הרב אביחי אפל, ביצע את ההדלקה המשמעותית והחשובה במקום מיוחד, מקום ששימש לריכוז היהודים לפני הרכבת למחנות בפרנקפורט. בנוסף אליהם, הראש הראשי באודסה שבאוקראינה, הרב שלמה בקשט, בחר להדליק את הנרות יחד עם תלמידי בית היתומים במקומם החדש ברומניה, הנרות סודרו בצורת מגן דוד והרב אף ביצע ברכה לזיכרון הנספים בשואה.
הרב אליהו המרה, רב קהילת אמיה, נשיא וועד הקהילות בארגנטינה וחבר החטיבה הבינלאומית של ועידת רבני אירופה, הצטרף גם הוא למסורת, ולראשונה ביצע הדלקה יחד עם הקהילה היהודית בארגנטינה.

מלבדם, גם הרב הראשי של הקהילה היהודית באמסטרדם, הרב שמואל כץ, הרב הראשי בליון, הרב דניאל דיין והרב הצבאי הראשי של אוקראינה, הרב הלל כהן, הצטרפו למסורת של העמותה והדליקו את הנרות של "שם ונר".

עמותת 'שם ונר' פועלת מאז  2013 להנצחת זיכרון השואה לדורות הבאים ולמטרה זו מקדמת מסורת  של הדלקת נר זיכרון אישי בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה. מדי שנה  מאות אלפי נרות זיכרון אישיים  מודלקים בבתים, בבתי ספר, ברשויות ציבוריות, ביחידות צה"ל, בכנסת ישראל, בבית הנשיא, ובמגוון ארגונים  חברות ומוסדות ציבוריים .על כל נר נשמה תווית הנושאת את תמצית פרטיו האישיים של אדם אשר נספה בשואה, וכן קודQR  המפנה לאתר אינטרנט שבו אפשר לקרוא מידע על אותו אדם. באתר העמותה מאגר שמות המכיל מעל-400,000 שמות שהוזנו על ידי הציבור – ניצולים, בני משפחה ומכרים של הקורבנות, תלמידי בתי ספר צעירים - ומהווה מקור לשמות המודפסים על התוויות.

מנכ"לית עמותת 'שם ונר', אלישע יעקובי: "אני מודה לוועידת רבני אירופה ולשליחים שלהם ברחבי אירופה על כך שהם ממשיכים לקחת חלק שנה נוספת במיזם החשוב של שם ונר, במסגרתו אנו מעניקים מקום לסיפורים ולאנשים שסיפורם עוד לא נשמע. השנה, בזמן שישראל חווה את האסון הנורא מאז השואה, וישראל והעם היהודי חווים שוב אנטישמיות בכל פינה, ישנה חשיבות רבה להדלקת הנר שמהווה חלק בלתי נפרד מההסברה הישראלית, והלקחים מאותן מאורעות מלוות כל שגריר ושגרירה במסגרת עבודתם למען מדינת ישראל ויהדות התפוצות. אנחנו נמשיך לפעול בכדי להעניק שם ופנים לכל 6 מיליון הנספים ובשביל לשמר את זיכרון השואה וזר הנרצחים מהשבת השחורה בקריאה גדולה כי עם ישראל חי!"".

נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט, מסר: "אנחנו שמחים להיות שותפים במיזם החשוב הזה כחלק מהחובה המוסרית שלנו להנחיל את זיכרון השואה גם לדורות הבאים. בעוד שאנו זוכרים בימים אלה את 6 מיליון היהודים, ביניהם 1.5 מיליון ילדים, שהושמדו באכזריות על ידי גרמניה הנאצית, אסור לנו להיות עיוורים להתפתחויות הנוכחיות. העלייה המדאיגה של מפלגות ימין קיצוניות באירופה, האנטישמיות הגוברת של השמאל הקיצוני והפונדמנטליסטים האיסלאמיסטיים מעלים חשש להתעוררות מחודשת של אידיאולוגיות שהובילו בעבר לסבל בלתי נספר. לכן אסור שהמילים 'לעולם לא עוד' ידרדרו לכדי ביטוי בלבד, אלא חייבות להיות חובה על כל האנשים להתייצב בנחישות נגד כל צורה של אנטישמיות, קיצוניות, שנאה וגזענות וניסיונות השוואות והתייחסויות של השואה".

לזכר יום השואה הבינלאומי (צילום: יח''ץ ועידת רבני אירופה)
לזכר יום השואה הבינלאומי (צילום: יח''ץ ועידת רבני אירופה)

לזכר יום השואה הבינלאומי (צילום: יח''ץ ועידת רבני אירופה)
לזכר יום השואה הבינלאומי (צילום: יח''ץ ועידת רבני אירופה)