בחודש מרץ יערכו ברוסיה הבחירות לנשיאות, והנשיא ולדימיר פוטין, השולט במדינה מזה למעלה משני עשורים, צפוי להתמודד לקראת כהונה נוספת. היום (רביעי) הודיע פעיל האופוזיציה, בוריס נדז'דין, כי אסף 105 אלף חתימות – שאמורות לספק לו את הזכאות להתמודד מול פוטין על התפקיד.

כמה שווה באמת ולדימיר פוטין? הרבה יותר ממה שאתם מדמיינים
דיווח מזעזע: רוסיה מקפיאה את האסירים שלה בכלא למען מטרה אחת

נדז'דין הוא אחד הקולות הבולטים באופוזיציה הרוסית נגד המלחמה באוקראינה, והביע את התנגדותו לרבות מהחלטות המדיניות של פוטין: מהמלחמה הנגררת בשכנה ממזרח ועד פגיעה בזכויות להט"בים ונשים – אותן הוא מכנה "מדיניות של ימי הביניים". מספר החתימות שאסף, כאמור, צפוי לזכות אותו בהתמודדות על התפקיד הנחשק, אך קודם יהיה עליו לקבל את אישור ועדת הבחירות המרכזית – שתחליט האם החתימות שאסף קבילות, או לפסול את מועמדותו.

לפוטין היסטוריה ארוכה של ניסיונות להתנקש במתנגדים הבולטים שלו. אחד הגורמים הבולטים בשנים האחרונות שהתנגדו לו הוא אלכסיי נבלני, בלוגר חושף שחיתויות, שהוגדר בעבר על ידי הוול סטריט ג'ורנל כ"האיש שפוטין הכי חושש ממנו". באוגוסט 2020 אושפז נבלני בבית חולים באומסק לאחר שהראה סימני הרעלה חריפים. הוא הורדם והובהל בהמשך לטיפול רפואי בברלין. בבספטמבר 2020, נבלני הוצא מתרדמת בעקבות שיפור במצבו ובמהלך החלמתו פורסם כי הוא הורעל בגז עצבים מסוג נוביצ'וק. 

נבלני. יזכה בנובל לשלום? (צילום: רויטרס)
נבלני. יזכה בנובל לשלום? (צילום: רויטרס)

בינואר 2021 חזר נבלני למוסקבה, נעצר על ידי השלטונות ומאז מרצה עונש מאסר. בחודש דצמבר הוצא מתאו בבית הכלא ובמשך כמה שבועות לא היה ידוע מיקומו או מצבו. אחד ממקורביו של נבלני סיפר בחשבון ה-X שלו, כי עורך דינו הגיע לשתי מושבות מזרחית למוסקבה, שם נבלני היה עשוי להיכלא, אך הגורמים הממשלתיים הודיעו לו שאינו נמצא שם.

כעבור כמה שבועות הודיע צוות האופוזיציה של אלכסיי נבלני כי הועבר למושבת כלא המכונה "זאב הקוטב". מדובר במושבת עונשין נידחת שנמצאת בסביר, בצפון הרחוק של רוסיה, באזור הארקטי המרוחק של ימלו-ננץ. זהו אזור שקשה להגיע אליו, קר מאוד - ומבודד. אלו, מקשים על נבלני לארגן התנגדויות משמעותיות לקראת הבחירות לנשיאות רוסיה, ובכך לסכל את תוכניתו של הנשיא, ולדימיר פוטין, להישאר בשלטון לעוד כשש שנים.