חלק מן המשפחות שפועלות לשחרור יקיריהן משבי חמאס בעזה מקבלות ייעוץ מיועצים ומארגונים שמקבלים מימון מקטאר, כך דווח אמש (רביעי) באתר החדשות האמריקאי פוליטיקו. לקריאת התחקיר המלא

חוששת מישראל? איראן מצמצת את נוכחות בכירי משמרות המהפכה בסוריה | דיווח
דיווח: אחת הידידות של ישראל תוקעת לנו מקלות בגלגלים בסוגיית הנשק

ע"פ הדיווח, יועץ שעובד בשביל הקטארים, ג'יי פוטליק, נפגש עם המשפחות בוושינגטון ובישראל כדי להכין אותן לפגישות עם בכירים קטארים וגם כדי לארגן את פעילותן. חברת הייעוץ של פוטליק מארגנת מסעות לקטאר לבכירים אמריקניים עבור השגרירות הקטארית, שמשלמת על כך 40 אלף דולר בחודש, כך על פי רישומים במחלקת המדינה האמריקנית.

פוטליק, בעברו עוזר מיוחד של הנשיא לשעבר ביל קלינטון ואיש הקשר שלו לקהילה היהודית האמריקנית, אמר לפי הדיווח שעבודתו עם משפחות החטופים החלה מכיוון שהייתה לו מערכת יחסים ארוכת שנים עם איש העסקים הישראלי איתן סטיבה, שביקש את עזרתו בשל יחסיו עם קטאר. לדבריו, הוא פנה אז לשגריר קטאר בוושינגטון ושאל האם יסכים להיפגש עם קרוב משפחה של כמה מהחטופים – אביחי ברודץ'. לדבריו, השגריר הסכים מיד ובמהרה ביקש מפוטליק לסייע בתקשורת ישירה עם משפחות בני הערובה שרצו להיפגש עם פקידים קטארים.

עצרת למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
עצרת למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

הפגנה למען שחרור החטופים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
הפגנה למען שחרור החטופים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"מאז אותה פגישה ראשונית עם אביחי ברודץ', אנחנו עובדים ללא לאות, ממש מסביב לשעון, לבקשת משפחות ישראליות שנערכות להיפגש עם גורמים קטארים, ואני גאה בעבודה שאני עושה. אם זה מציל אפילו נפש אחת, זה שווה הכול", אמר לפוליטיקו, "הקטארים סייעו בעבודה עם ארה"ב, הישראלים ואחרים כדי להבטיח את שחרור 109 החטופים הראשונים ששוחררו, ואני חושב שזה טבעי לחזור ולבקש מהם להמשיך להשתמש במערכות היחסים שלהם כדי לנסות להביא את כולם הביתה".

לפי פוליטיקו, גם ארגון המשא ומתן על חטופים, "מרכז ריצ'רדסון למעורבות גלובלית", קיבל סכומי כסף משמעותיים מקטאר. מיקי ברגמן, סגן נשיא המרכז, ייעץ רבות למשפחות החטופים – ולפי הדיווחים יעץ להן לא למתוח ביקורת על קטאר. "מרכז ריצ'רדסון הוא ארגון ללא מטרות רווח ופועל למען משפחות לבקשתן וללא עלות עבורן. החל מ-8 באוקטובר, פנו אלינו עשרות משפחות כדי לסייע להן להשיג את יקיריהן", אמר ברגמן לפוליטיקו, והוסיף שמערכת היחסים שלהם עם קטאר לא הוסתרה והיא "אחד מעמודי התווך של האסטרטגיה שלנו".

תגובת מטה משפחות החטופים תפורסם כשתתקבל