בכירי האו"ם מפצירים במדינות העשירות בעולם לחדש את המימון לסוכנות הסיוע של האו"ם לפליטים פלסטינים, ואומרים כי היא נותרה חיונית להישרדותם של מיליוני אזרחים בעזה שלא קיבלו מספיק סיוע הומניטרי גם לפני השעיות המימון - כך מפרסם היום (חמישי) ה"ניו יורק טיימס". 

"קיימות סוכנויות אחרות בעולם": הפתרון של נתניהו להחלפת אונר"א
אונר"א בדרך החוצה: פליטים פלסטינים יקבלו שירותים מארגונים בין-לאומיים

בכירי האו"ם ונציגי סוכנויות הסיוע אמרו ביום רביעי כי קריסת אונר"א תהיה קטסטרופלית, וכי אין ארגון אחר שיוכל למלא את מקומה. גם לפני שהמלחמה בין ישראל לחמאס החלה לפני כארבעה חודשים, לסוכנות הייתה תפקיד מרכזי במתן מזון, מים, בריאות, חינוך, מחסה ושירותי תברואה לפלסטינים בעזה, והיא נעשתה חיונית עוד יותר עם המשבר ההומניטרי המעמיק, אמרו הבכירים.

ארצות הברית ומספר מדינות אחרות השעו את תרומותיהן לסוכנות לאחר שישראל אמרה כי 12 מתוך 13,000 העובדים של אונר"א ברצועת עזה היו מעורבים במתקפה מה-7 באוקטובר בהנהגת חמאס על ישראל.

האו"ם אמר כי הוא חוקר את הטענות הישראליות ופיטר את רוב העובדים המואשמים. בכירי האו"ם אומרים כי הסוכנות תצטרך להתחיל לסגור, אולי עד סוף פברואר, אם המימון לא יחודש.

"השירותים המצילי חיים" שאונר"א מספקת "ליותר משלושה רבעים מתושבי עזה לא אמורים להיות מסוכנים על ידי הפעולות הנטענות של מספר יחידים", אמר מרטין גריפית'ס, ראש העניינים ההומניטריים של האו"ם, למועצת הביטחון של האו"ם. "מדובר בחוסר פרופורציה מדהים". עוד הוסיף: "המענה ההומניטרי שלנו לשטחים הפלסטיניים הכבושים תלוי לחלוטין, לחלוטין, במימון נאות ותפעול של אונר"א".

בתוך כך, ועדת המשנה למדיניות חוץ והסברה בראשות ח"כ זאב אלקין, קיימה היום דיון נוסף שעסק בעמדות ופעילות למול אונר"א. בדיון שהיה חסוי, השתתפו הגופים הממשלתיים הרלבנטיים, אשר הציגו את עמדותיהם בנוגע להמשך פעילות אונר״א בטווח הקצר והארוך. הגופים התייחסו לאירועי השבוע האחרון וכן להשהיית המימון של אונר״א.

אלקין: ״בכל הדיונים בוועדה נחשפו פעם אחר פעם עוד ועוד נתונים המוכיחים כי אונר״א הפכה לחלק מרכזי של זרוע השלטון האזרחי של החמאס. מדינת ישראל לא יכולה להשלים עם המשך המציאות הזו, ועליה לעשות הכול כדי שחמאס לא יוכל להמשיך לבצר את שלטונו ברצועת עזה באמצעות אונר״א. 

פעילות הסוכנות רק מנציחה את בעיית הפליטים הפלסטינים, את אווירת ההסתה והשנאה כנגד ישראל, ומשמשת ככלי משחק בידי החמאס. אני פונה לראש הממשלה ולגורמים העוסקים בנושא בדרישה לעשות הכול כדי לא לפספס את חלון ההזדמנויות הנוכחי ולהביא להפסקת פעילות אונר״א ברצועת עזה ככלי שרת של החמאס״. בשבוע הבא תקיים הוועדה דיון המשך בנושא, אשר יהיה פתוח.

כזכור, אתמול ראש הממשלה נפגש עם משלחת שגרירים לאו״ם, ביניהם נכחו שגרירי מלטה, בולגריה, צ׳כיה ומדינות נוספות. בדבריו אמר נתניהו: "הגיעה העת שהקהילה הבין לאומית והאו"ם עצמו יבינו שחייבים לסיים את המשימה של אונר"א".

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן דיבר גם הוא: "כל מדינה שממשיכה לממן את אונר״א לפני חקירה מקיפה של הארגון צריכה לדעת, שכספה ישמש לטרור והסיוע שיועבר לאונר״א עלול להגיע למחבלי החמאס במקום לאוכלוסיה בעזה. אני קורא לכל המדינות התורמות להקפיא את תמיכתן ולדרוש חקירה מעמיקה שתקיף את כל עובדי הארגון".

שר הביטחון גלנט למשלחת שגרירים מהאו״ם: ״אונר״א איבדה לגיטימציה להתקיים במתכונתה הנוכחית - כסף של מדינות העולם הושקע באמצעות אונר״א לחיזוק תשתיות טרור ותשלום למחבלים״.

שר הביטחון יואב גלנט ושגריר ישראל באו״ם גלעד ארדן (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט ושגריר ישראל באו״ם גלעד ארדן (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)