מנהיגי מדינות האיחוד האירופי הסכימו על חבילת סיוע של 50 מיליארד אירו לאוקראינה, וזאת אחרי שראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הסיר את הווטו שלו בתום מסע לחצים כבד. "יש לנו הסכם", הכריז נשיא המועצה האירופית, שארל מישל, שהודיע בציוץ ברשת X כי "כל 27 המנהיגים הסכימו על חבילת סיוע נוספת של 50 מיליארד אירו לאוקראינה במסגרת תקציב האיחוד". "זה מבטיח מימון יציב, ארוך טווח וצפוי עבור אוקראינה. האיחוד האירופי לוקח מנהיגות ואחריות בתמיכה באוקראינה. אנחנו יודעים מה ניצב על כף המאזניים".

החבילה החדשה משלבת 33 מיליארד אירו בהלוואות ו-17 מיליארד אירו במענקים שיחולקו בהדרגה בין שנת 2024 לשנת 2027, כאשר בקייב זקוקים לכספים על מנת לאפשר את קיומם של השירותים החיוניים במדינה. לחבילת הסיוע יש חשיבות קריטית גם לנוכח המבוי הסתום סביב הסיוע האמריקאי כאשר הרפובליקנים עדיין חוסמים את בקשת ממשל ביידן עד שיוקשחו הצעדים בגבל עם מקסיקו.

דגלי האיחוד האירופי על רקע המטה האיחוד בבריסל (צילום: רויטרס)
דגלי האיחוד האירופי על רקע המטה האיחוד בבריסל (צילום: רויטרס)

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, מיהר לברך על ההחלטה. "חשוב מאד שזה נעשה על ידי כל 27 המנהיגים, וזה הוכיח שוב את האחדות המוצקה של האיחד", אמר. "המשך התמיכה הפיננסית של האיחוד תחזק את היציבות הכלכלית הפיננסית ארוכת הטווח, שהיא חשובה לא פחת מאשר סיוע צבאי או לחץ של סנקציות על רוסיה".

להכרזה הרשמית קדמה דרמה כאשר מנהיגי המדינות התכנסו בבריסל לישיבת חירום על רקע איומיו של ויקטור אורבן, המנהיג הפרו רוסי ביותר באיחוד, להטיל וטו על חבילת הסיוע אם דרישותיו לא ייענו, וזאת אחרי שבלם את האישור בפסגה הקודמת בדצמבר. בין השאר, המנהיג ההונגרי דרש כי הסיוע יחולק למקטעים שנתיים, כך שיתאפשר לו לחסום את המימון בכל שנה. מנגד, מסמך שפורסם בפייננשל טיימס הראה כי נשקלת האפשרת לנקוט בצעדים ממוקדים נגד הכלכלה ההונגרית אם אורבן יעמוד בסירובו.

 צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )
צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )

בסופו של דבר, גובשה הבוקר הצעת פשרה שאפשרה לאורבן להצטרף ל-26 עמיתיו ולתמוך בחבילת הסיוע. לפי ההחלטה, המנהיגים יקיימו דיון שנתי על יישום הסיוע ללא הצבעה, ואם יהיה צורך, הנציבות האירופית תקיים בחינה של התקציב אחרי שנתיים וגם תתקיים הצבעה על כך. כמו כן, המנהיגים ציינו כי מצב שלטון החוק בהונגריה ייבחן באופן "הוגן ואובייקטיבי" על ידי הנציבות האירופית שתצטרך לקבוע אם השלטון בבודפשט פוגע בעקרונות האיחוד ולכן תיחסם הגישה שלו לתקציבים.

גורם שהיה מעורה בפרטי השיחות עם אורבן סיפר כי המנהיג ההונגרי הבין שהוא לא יוכל לנצח מול החזית של 26 המנהיגים, במיוחד אחרי האיום שנחשף על אפשרות לפעול נגד הכלכלה של ארצו. "הוא לא כעס או משהו כזה, אבל הוא כבר הבין", תיאר הגורם את התנהלותו של אורבן הבוקר. גורם נוסף אמר כי "לא היו לו יותר מדי אפשרויות. הוא התקפל".