ארה"ב ביצעה הלילה תקיפות נרחבות בסוריה ובעיראק נגד המליציות הפרו-איראניות במדינות. זאת, לאחר ששלושה חיילים אמריקנים נהרגו ועשרות נפצעו בתקיפה שבוצעה כנגד בסיס בירדן. ד"ר סא"ל (במיל') שי הר-צבי, ראש התחום הבינלאומי והמזרח התיכון במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ולשעבר מנכ"ל בפועל של המשרד לנושאים אסטרטגיים, הסביר בשיחה עם "מעריב" את השיקולים האמריקאים בתקיפות שבוצעו הלילה וענה על השאלה: האם אנחנו עומדים בפני תפנית בהתנהלות האמריקאית ביחס לאיראן?

"הקואליציה הבינ"ל חרגה ממשימותיה": ממדי ההרס מתקיפת ארה"ב נחשפים

לדברי ד"ר הר-צבי, "מאז ה-7 באוקטובר ארה"ב העניקה לישראל כיפת ברזל מדינית וצבאית לפעול למיטוט חמאס. זאת, תוך מאמצים למקד את הלחימה ברצועת עזה ולהימנע מהרחבתה לזירות אחרות, בשל החשש מהסלמה אזורית רחבה שתקרין על היציבות האזורית ועל האינטרסים האמריקאים במרחב.

על רקע זה, ניתן לראות את האזהרות ששיגר הנשיא ביידן לאיראן ולחיזבאללה להימנע מלנצל את המצב להרחבת הלחימה, תוך שימוש במילה DON'T ואת שיגור שתי נושאות מטוסים למרחב.

לתפיסת ד"ר הר-צבי, "מדיניות זו משתלבת בתפיסה האמריקאית הרחבה כלפי איראן, שבבסיסה הכלת הפעילות האיראנית, תוך הבטחה כי היא לא תפרוץ להשגת גרעין צבאי. במסגרת זו, במהלך אמצע השנה שעברה ארה"ב ואיראן אף הגיעו ככל הנראה להבנות שקטות, במסגרתן איראן תמנע מפריצה להעשרה של 90%, ובתמורה ארה"ב הסכימה לשחרר כספים איראנים מוקפאים בהיקף של מיליארדי דולר. עם זאת, ההבנות לא הגבילו את המשך הפעילות האיראנית בפיתוח טילים ארוכי טווח, בשיפור יכולות המל"טים, ובהמשך התמיכה במיליציות הפרוסות ברחבי המזה"ת. 

לדברי ד"ר הר-צבי, "מדיניות ההכלה האמריקאית באה לידי ביטוי גם ביחס לתקיפות שהחות'ים מבצעים כנגד ספינות בים האדום, חרף ההבנה האמריקאית כי הפעילות נתמכת ע"י איראן, שגם סיפקה להם חלק ניכר מהאמל"ח שברשותם. רק לאחר שהתחוור כי כל מאמצי ההרתעה עלו בתוהו, ארה"ב בסיוע בריטניה וגורמים אחרים החלו לתקוף יעדים בתימן בלבד, ולא לגבות מאיראן מחיר".

ד"ר הר-צבי הוסיף כי "מאז ה-7 באוק' בוצעו כנגד הכוחות האמריקאים הפרוסים במרחב יותר מ-100 תקיפות. גם במקרה זה, התגובה האמריקאית הייתה לנסות להכיל את האירועים, כאשר מנגד הכוחות האמריקאים ביצעו תקיפות בודדות בלבד כנגד יעדי המליציות. התקיפה שבוצעה לפני מספר ימים, בה נהרגו ונפצעו עשרות חיילים, אילצה את הממשל לגבש תקיפה חריפה יותר, בשל ההבנה כי מדובר באירוע שלא ניתן להתעלם ממנו ושיש בו כדי לפגוע בדימוי ההרתעה האמריקאי, ולהשליך גם על מעמדו של ביידן מבית". 

החות'ים הפכו את ה- "GALAXY LEADER" לאטרקציה לתיירים. קרדיט: רויטרס (צילום :רויטרס)

האם האמריקאים יתקפו יעדים באיראן? ד"ר הר-צבי טוען כי "ככלל, נשיאים אמריקנים נמנעו מלתקוף באיראן. כך למשל, עפ"י הפרסומים, הנשיא לשעבר טראמפ שקל בזמנו לתקוף באיראן ולבסוף ביטל זאת. החיסול של סולימאני בינואר 2020 בוצע בעיראק. ולכן סביר כי גם הפעם הנשיא ביידן יימנע מלתקוף באיראן בשל ההבנה כי מדובר במהלך שעלול להוביל להידרדרות אזורית. ראוי לציין כי האיראנים עצמם ניסו בימים האחרונים לשכך את המתיחות את האמריקנים. כך, עפ"י פרסומים האיראנים שבו והאטו את קצת העשרת אורניום ל-60 אחוז, לאחר שבשלהי השנה שעברה הגבירו אותו פעם נוספת".

מה עלול להוביל לשינוי התפיסה האמריקאית? להערכת ד"ר הר-צבי, "מדובר בתרחיש משנה מציאות ולכן צריכה להיות פעילות איראנית משמעותית שתוביל לשינוי תפיסתי. תרחיש כזה יכול להיות למשל תחילת העשרה אורניום ל-90 אחוז או הוכחות חותכות על פעילות איראנית ישירה כנגד כוחות אמריקנים ברחבי המזה"ת. מכיון שסביר שהאיראנים יימנעו מלבצע פאולים גסים כגון אלו, לא סביר שהממשל יתקוף באיראן, בוודאי ככל שנתקרב למועד הבחירות בארה"ב".  

מעבר לכך, ד"ר הר-צבי מדגיש, כי "הממשל מושקע כעת באופן מלא בניסיון לגבש מתווה חדש להחזרת החטופים והחטופות שיוביל להפסקת אש ממושכת, ובמקביל להחיות את שיחות הנורמלזיציה בין ישראל לסעודיה. ביקור בלינקון באזור, השישי מאז ה-7 באוקטובר, יתמקד בסוגיות אלו. ולכן הממשל ינסה כמעט בכל מחיר להימנע מצעדים העלולים להוביל להסלמה".