"דלת אל העתיד": מישל אוניל, מנהיגת השין פיין בצפון אירלנד, מונתה לעמוד בראש המועצה המנהלת, הפעם הראשונה שבה עומד נציג לאומני שתומך באיחוד שני חלקי אירלנד בראש הגוף הביצועי של החבל מאז חלוקת האי לפני יותר ממאה שנה. 

המועצה המחוקקת של צפון אירלנד התכנסה היום (שבת), לראשונה מזה שנתיים, אחרי שהמפלגה היוניוניסטית-דמוקרטית, המפלגה הראשית של הפרוטסטנטים שתומכים בהישארות החבל במסגרת הממלכה המאוחדת, הסירו את החרם שלהם בעקבות הסכם עם הממשלה הבריטית על הסדרי הסחר בעקבות הברקזיט.

בהתאם להסדרים של הסכם יום שישי הטוב מ-1998, שסיים את שלושת העשורים של הסכסוך האלים והטרור בצפון אירלנד, המפלגה הגדולה ביותר תעמוד בראש המעצה המנהלת. עד כה, כפי שהיה מאז הקמת צפון אירלנד לפני כ-103 שנה, מנהיג החבל הגיע מהיוניוניסטים, אולם בבחירות במאי 2022 הפכה השין פיין - בעבר הזרוע הפוליטית של ארגון הטרור הצבא האירי הרפובליקני - למפלגה הגדולה בחבל.

בשל כך, נבחרה היום אוניל, מנהיגת השין פיין בצפון וסגניתה של מנהיגת המפלגה מארי לו מקדונלד, לתפקיד השרה הראשונה. אמה ליטל-פנגלי מהמפלגה היוניוניסטית-דמוקרטית, מונתה לסגניתה של אוניל, כאשר שאר תפקידי השרים חולקו בין השין פיין, היוניוניסטים-דמוקרטים, מפלגת הברית המפלגה היוניוניסטית של אלסטר. אדווין פוטס, לשעבר מנהיג היוניוניסטים-דמוקרטים, מונה ליו"ר המועצה המחוקקת.

"היום הזה פותח דלת לעתיד, לעתיד משותף", הכריזה אוניל בנאום הבכורה. "אנחנו חייבים לכבד אלה את אלה. הימים של אזרחות מדרג שני חלפו ועברו והיום מוכנים שאנחנו לא חוזרים לאחור". אוניל גם הביעה צער "על כל החיים שאבדו במהלך הסכסוך, ללא יוצאים מן הכלל".

מוסדות השלטון בצפון אירלנד היו משותקים במשך שנתיים ברציפות אחרי שהיוניוניסטים-דמוקרטים החרימו אותם בטיעון שהסדרי הברקזיט הקימו גבול בפועל עבור העברת הסחורות בין האי הבריטי לבין צפון אירלנד. בהיעדר שרים, הפעילות השוטפת בוצעה על ידי פקידי המגזר הציבורי במטרה למנוע את קריסת השירותים בחבל.

בפברואר אשתקד, גיבש ראש הממשלה, רישי סונאק, הסכם עם האיחוד האירופי להקלה על הבדיקות לסחורות שעוברות מבריטניה לצפון אירלנד, אולם היוניוניסטים המשיכו בחרם. רק השבוע, הודיע מנהיג היוניוניסטים, ג'פרי דונלדסון, כי הושג הסכם והפרלמנט הבריטי אישר תקנות חדשות שמבטלות את הבדיקות לסחורות שמיועדות לצפון אירלנד ובמקומן הוקמה "מערכת של שוק בריטי פנימי" שמיועדת לסחורות שנשארות בתוך הממלכה המאוחדת.