מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, מינה קבוצת בדיקה עצמאית בראשות שרת החוץ לשעבר של צרפת, קתרין קולונה, כדי לבדוק את "הנייטרליות" של סוכנות אונר"א על רקע החשדות שעובדים שלה השתתפו בטבח ה-7 באוקטובר.

הפור נפל: למרות המלצות צה"ל - ישראל בדרך לפרק את אונר״א

בהודעה מלשכת המזכ"ל נאמר כי הוועדה תבדוק אם הסוכנות "עושה כל שבסמכותה כדי להבטיח נייטרליות ולהגיב להאשמות על הפרות בעת שהן מבוצעות". הוועדה גם אמורה לספק המלצות לטובת שיפור וחיזוק המנגנונים והנהלים "כדי שיתאימו טוב יותר למשימה, תוך התחשבות בהקשר המבצעי, הפוליטי והביטחוני שבו פועלת הסוכנות".

הוועדה תתחיל בעבודתה ב-14 בפברואר, כאר אמורה להגיש דוח ביניים בסוף מרץ ודוח סופי יוגש עד סוף אפריל, ובלשכת המזכ"ל הבהירו כי הוא יפורסם בפומבי.

ההודעה ציינה כי הבדיקה העצמאית תתבצע במקביל לחקירה שמנהל כעת משרד האו"ם לפיקוח פנימי על החשדות כי 12 מעובדי אונר"א השתתפו באופן פעיל במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. "שיתוף הפעולה של הרשויות הישראליות, שהעלו את ההאשמות האלה, יהיה קריטי עבור הצלחת החקירה", הדגישו באו"ם.  

שר החוץ ישראל כ"ץ מתייחס להקמת הוועדה של האו"ם שתבחן את התנהלות אונר"א: "מברך את האו"ם על הקמת הוועדה. אנחנו נעביר להם את כל החומרים המוכיחים את המעורבות של אונר"א בטרור והנזק שלהם לעתיד האזור. מקווה שהוועדה תוציא את האמת לאור. יו"ר אונר"א חייב להתפטר".